Ce trebuie să știi dacă vrei să devii freelancer

Autor:
Tiffany Szekely

Contrar mitului, viața de freelancer nu este ușoară. Iată tot ce trebuie să știi pentru un start bun în freelancing.

Vrei să îți cauți un job de freelancing? Excelent!

Să fii bossul timpului tău și să poți să lucrezi tolănit pe-o plajă sau cocoțat pe un vârf de munte sună utopic, dar nu irealizabil.

Din ce în ce mai multă lume trece de la angajat full-time la freelancing. DAR! Pe cât de bine sună (și chiar este la o adică) să trăiești ca un freelancer, trebuie să fii conștient că toată libertatea asta implică multă disciplină și planificare. Paradoxal, huh?

Motive pentru a deveni freelencer sunt destule: poate simți că stagnezi din punct de vedere profesional și vrei mai mult, poate te-ai săturat să lucrezi după un program fix sau pur și simplu vrei mai multă flexibilitate etc. Oricare ar fi cauza, freelancingul pare să fie soluția plină de speranță către un viitor mai senin, mai optimist și mai liber.

Un lucru este cert: înainte să te arunci cu capul înspre lumea freelancingului, este important să ai o mică discuție cu tine însuți.

Uite aici câteva întrebări pe care să ți le adresezi:

  1. Ești o persoană organizată?
  2. Ai un plan pentru minim 6 luni - 1 an?
  3. Dar niște bani la pușculiță până îți găsești suficienți clienți?
  4. Cum îți găsești clienți?
  5. Ești o persoană responsabilă, cu inițiativă sau îți place să faci ce ți se cere?
  6. Cum stai cu partea de vânzări și comunicarea cu clienții în general?
  7. Cum îți protejezi munca de țepari?
  8. Formă legală ai? Cum declari veniturile tale?
  9. Cum faci cu facturile?

Uhlala, după cum bine observi, cam ai nevoie de un plan. Nu de alta, dar ideea este să nu îți pui singur bețe în roate.

Planul pentru perioada de început

Scurt exercițiu de imaginație: ai scăpat de job, ești liber, ai bănuți puși deoparte cât să trăiești bine merci timp de 1 an. Poți să faci ce vrei, când vrei. Yuhuu! Finally! Ai o groază de timp. În ce îl investeși?

Atunci când ești angajat, rareori ieși din zona de confort. Ai o siguranță și nu prea trebuie să îți bați capul cu mare lucru. Este ca atunci când stai la soare pe un vapor și nu ai nicio grijă, pentru că se ocupă alții de tot. Freelancingul, în schimb, te plasează pe tine la cârma vasului. Tu ești responsabil de timpul tău și de modul în care îl gestionezi. Cu cât te străduiești mai mult să îți investeși timpul cu cap și să scoți ce e mai bun din el, cu atât te vei descurca mai bine vâslind prin minunata lume a freelancingului.

Este foarte ușor să cazi în capcana iluziei că ai timp berechet și că poți să mai amâni una alta. Timpul trece pe nesimțite și în cazul ăsta chiar costă bani. Cu cât te lungești și îți prelungești unele taskuri esențiale, cu atât mai repede se duc și rezervele din pușculiță.

Și că veni vorba de rezerve, ai o evidență clară a cheltuielilor? Știi pe ce ți se duc banii într-o lună? Cât de mult obișnuiești să cheltui aiurea?

Ține minte:

  • Fii responsabil cu timpul tău și investește-l cu cap
  • Fă-ți un program și încearcă să te ții de el. Timpul zboară repede.
  • Monitorizează-ți los dinerito$ și mai taie din cheltuielile care nu sunt necesare.

P.S.: Avem și un episod de podcast pe tema asta aici.

Cum să găsești clienți ca freelancer

Buuun. Te-ai pus la punct cu mindsetul și cu planul. Este timpul să te bagi pe bune în miezul freelancingului. It's time to get some clients, baby! Din păcate ofertele rareori cad din cer, așa că este bine să preiei tu inițiativa.

Ce poți să faci?

  • Un update la portofoliu pe care să îl și promovezi ulterior. EVERYWHERE! Spune-le cât mai multor oameni cu ce te ocupi (când stai cu prietenii la o bere, pe social media and so on). Când vine vorba de networking, nu știi niciodată de unde sare iepurele.
  • Înscrie-te pe site-uri create special pentru freelancing. (de ex. Behance, Upwork, freelancer). Și by the way, nici LinkedIn nu este de ignorat când vine vorba de freelance jobs. Sau pe grupuri de pe facebook.
  • Poți să încerci să faci câteva proiecte pro-bono, cât să îți construiești o mini reputație și să fii recomandat ulterior de către colaboratori. Dar nu îți face un obicei din asta, pentru că na, pe lângă faptul că tre' să pape și gurița ta, există riscul să le dai acelor clienților o impresie greșită despre valoarea muncii tale.
  • Aventurează-te în nemărginirea internetului și caută clienți cu care ți-ar plăcea să colaborezi. Stalkerește-i și abordează-i. Poți să le trimiți un email cu portofoliul tău și să le descrii cum ai putea să îi ajuți și cât de benefic ar fi pentru ei să colaboreze cu tine. Dar ai grijă să nu o dai pe un limbaj foarte salesy că s-ar putea să ajungi în Spam.
  • Creează content! Poți să îți faci un blog/site/pagină și să publici conținut de calitate în mod constant despre expertiza ta. Pe lângă faptul că te faci auzit și cunoști oameni noi (pe care probabil că îi vei și ajuta prin contentul tău), le dovedești potențialilor clienți că ești stăpân pe domeniul tău și că poți să fii de încredere.

Începutul colaborării cu un client

Ok, să spunem că ai încercat exemplele de mai sus și ai adunat o listă frumușică de posibili clienți.

Vine momentul în care trebuie să le prezinți o ofertă de preț, să aveți discuțiile necesare pentru a începe colaborarea și, desigur, să semnați un contract. Pentru că da, atunci când ești freelancer ești și salesman, account manager and so on.

Oferta de preț

Aici depinde de tine ce strategie vrei să abordezi.

Dacă vrei să o dai pe plata pe oră, iată aici un articol cuprinzător care te va învăța să îți calculezi prețul pe oră. Nu uita, un minus al prețului pe oră este faptul că ești penalizat pentru eficacitate, ceea ce poate fi frustrant. Adică ești plătit mai puțin dacă ești pro și îți termini treaba mai repede.

Una dintre cele mai ok strategii de preț este ancorarea prețului. Atunci când îi dai unui client un preț fix este posibil să se cam tragă pe fese. Probabil că nu va înțelege de unde ai scos prețul respectiv și care e faza cu el. Chiar merită să plătească atâta?

Ideea este să îi dai niște termeni de comparație. Prin ancorarea prețului practic scoți un as din mânecă pentru că tu ești cel care vine cu pilonii de comparație. Ideea este simplă: îi pregătești clientului 3 pachete de preț (unul basic - la cel mai mic preț, unul mediu cu mai multe livrabile, la preț mediu și unul cu toate livrabilele la prețul cel mai mare).

În momentul în care clientul are un context pentru prețurile pe care le practici, totul este mai simplu. Psihologic vorbind, majoritatea oamenilor sunt înclinați să aleagă oferta de mijloc (nici prea ieftin, nici prea scump) așa că dă-i bice și creează niște oferte de preț frumușele și asigură-te că ești plătit așa cum meriți.

Dacă vrei să aprofundezi această strategie de preț, vezi cursul Opțiuni de preț.

Contractul de lucru

Freelancer sau nu, încearcă să eviți pe cât posibil colaborările fără contract. Chiar dacă mergi pe încredere, să știi că încrederea se vede mai bine pe hârtie.

De unde iei un contract?

  • Poți să găsești pe net, dar trebuie să ai grijă să fie relevant și adaptat pentru expertiza ta
  • Poți să apelezi la un avocat care să te ajute (este o investiție unică, dar te-ai scos pe viață)
  • Poți să dai o geană peste KIT-ul nostru de contracte pentru designeri

Oricare ar fi sursa contractului tău, asigură-te că are incluse următoarele clauze:

  • Serviciile ce urmează a fi furnizate și specificațiile proiectului;
  • Desfășurarea proiectului și eventualele deadline-uri;
  • Cum va fi livrată forma finală a lucrării;
  • Obligațiile clientului;
  • Obligațiile tale, ca profesionist;
  • Aspecte privind plata, metoda de plată și eventuale dobânzi sau comisioane pentru întârzierea plății;
  • Proprietatea și drepturile de autor asupra lucrării finale;
  • Modul de soluționare a litigiilor;
  • Confidențialitatea materialelor primite de la client;
  • Rezilierea contractului;
  • Limitarea răspunderii.
  • Alte clauze pe care le consideri necesare.

Cum gestionezi mai departe relația cu clienții

Acum că ai adunat câțiva clienți, tot ce trebuie să faci este să nu îi pierzi. Ca în orice relație, trebuie să ai grijă să menții flacăra și să îți dai silința să meargă totul ca pe roate.

Gen, fii a professional motha fuckha. Iar pentru asta nu sunt suficiente cunoștințele tale în domeniu. Aici intervine și modul în care comunici cu clienții, cum respecți deadlineurile, câtă încredere le inspiri clienților etc.

Quick tips:

  • Dacă zici că faci ceva, fă-o până la capăt. Și fă-o la timp, desigur.
  • Dacă ai mai mulți clienți, intervine din nou nevoia unui program. Gestionează-ți timpul cu atenție și fii realist cu deadline-urile.
  • Fii cât se poate de prompt în comunicarea cu clientul. Gen nu îi da seen cu zilele.
  • Pune accent pe o comunicare cât mai clară și nu îl lăsa pe client cu întrebări fără răspuns.
  • Nu te atașa emoțional de munca ta. Unele feedbackuri pot să doară la corason, dar încearcă să nu o iei personal.
  • Chiar dacă ești foarte bun în ceea ce faci, nu trebuie să devii arogant. Modestia te pune la locul tău, dar în același timp trebuie să fii încrezător, fără să o dai pe aroganțe. E vorba despre echilibru.

Facturare și forma legală

Buuun. Client avem, contract avem, colaborare avem, cum încasăm banii în mod legal?

Well, ca să poți să încasezi în mod legal, trebuie să ai o formă legală prin care să execuți serviciile.

Adică PFA sau SRL.

Avem aici un articol detaliat despre pros and cons ale PFA și SRL care îți va face mai ușoară decizia.

Am să punctez foarte pe scurt câteva aspecte extrase din articol:

Condiții preexistente

Ca să faci un SRL nu ai nevoie de o calificare anume în domeniu, ci trebuie doar să ai 18 ani și să nu ai cazier fiscal.

Ca să faci un PFA în schimb ai nevoie de un document de calificare. E destul de problematică situația aceasta dacă cumva îți trebuie o diplomă eliberată, spre exemplu, de ANC (Autoritatea Națională de Calificări) sau de la vreun organism oficial al statului român / străin.

Activitatea pe care o poți face

Aici SRL câștigă în mod detașat pentru că poți să pui chiar și 200 de coduri CAEN (nu e recomandat tho'). Un PFA, în schimb, este limitat la 5 coduri CAEN.

Contabilitatea

Contrar mitului popular, să știi că ai nevoie de un contabil chiar dacă ai PFA. Vei vedea atunci când vei fi nevoit să îți depui declarația unică și nu știi care cheltuieli sunt deductibile și care nu sunt, ce contribuție trebuie să plătești la stat, cum se amortizează niște bunuri pe care le-ai cumpărat și așa mai departe.

La SRL ești obligat prin lege să ai un contabil autorizat.

Cam astea ar fi principalele detalii la care să fii atent atunci când treci pe freelancing. Poate că pare copleșitor, dar odată ce reușești să găsești rețeta potrivită pentru tine și ajungi la o siguranță care îți permite să te focusezi pe munca ta (și să scapi de stresul detaliilor de organizare), vei vedea că freelancingul este un mod de viață cu totul interesant. Plus că s-ar putea să te uiți în oglindă și să vezi un badass mai responsabil, mai organizat și mai...înțelept, maybe?

Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro