Contrar mitului, viața de freelancer nu este ușoară. Iată tot ce trebuie să știi pentru un start bun în freelancing.
Să fii bossul timpului tău și să poți să lucrezi tolănit pe-o plajă sau cocoțat pe un vârf de munte sună utopic, dar nu irealizabil.
Din ce în ce mai multă lume trece de la angajat full-time la freelancing. DAR! Pe cât de bine sună (și chiar este la o adică) să trăiești ca un freelancer, trebuie să fii conștient că toată libertatea asta implică multă disciplină și planificare. Paradoxal, huh?
Motive pentru a deveni freelencer sunt destule: poate simți că stagnezi din punct de vedere profesional și vrei mai mult, poate te-ai săturat să lucrezi după un program fix sau pur și simplu vrei mai multă flexibilitate etc. Oricare ar fi cauza, freelancingul pare să fie soluția plină de speranță către un viitor mai senin, mai optimist și mai liber.
Un lucru este cert: înainte să te arunci cu capul înspre lumea freelancingului, este important să ai o mică discuție cu tine însuți.
Uite aici câteva întrebări pe care să ți le adresezi:
Uhlala, după cum bine observi, cam ai nevoie de un plan. Nu de alta, dar ideea este să nu îți pui singur bețe în roate.
Scurt exercițiu de imaginație: ai scăpat de job, ești liber, ai bănuți puși deoparte cât să trăiești bine merci timp de 1 an. Poți să faci ce vrei, când vrei. Yuhuu! Finally! Ai o groază de timp. În ce îl investeși?
Atunci când ești angajat, rareori ieși din zona de confort. Ai o siguranță și nu prea trebuie să îți bați capul cu mare lucru. Este ca atunci când stai la soare pe un vapor și nu ai nicio grijă, pentru că se ocupă alții de tot. Freelancingul, în schimb, te plasează pe tine la cârma vasului. Tu ești responsabil de timpul tău și de modul în care îl gestionezi. Cu cât te străduiești mai mult să îți investeși timpul cu cap și să scoți ce e mai bun din el, cu atât te vei descurca mai bine vâslind prin minunata lume a freelancingului.
Este foarte ușor să cazi în capcana iluziei că ai timp berechet și că poți să mai amâni una alta. Timpul trece pe nesimțite și în cazul ăsta chiar costă bani. Cu cât te lungești și îți prelungești unele taskuri esențiale, cu atât mai repede se duc și rezervele din pușculiță.
Și că veni vorba de rezerve, ai o evidență clară a cheltuielilor? Știi pe ce ți se duc banii într-o lună? Cât de mult obișnuiești să cheltui aiurea?
Ține minte:
P.S.: Avem și un episod de podcast pe tema asta aici.
Buuun. Te-ai pus la punct cu mindsetul și cu planul. Este timpul să te bagi pe bune în miezul freelancingului. It's time to get some clients, baby! Din păcate ofertele rareori cad din cer, așa că este bine să preiei tu inițiativa.
Ce poți să faci?
Ok, să spunem că ai încercat exemplele de mai sus și ai adunat o listă frumușică de posibili clienți.
Vine momentul în care trebuie să le prezinți o ofertă de preț, să aveți discuțiile necesare pentru a începe colaborarea și, desigur, să semnați un contract. Pentru că da, atunci când ești freelancer ești și salesman, account manager and so on.
Aici depinde de tine ce strategie vrei să abordezi.
Dacă vrei să o dai pe plata pe oră, iată aici un articol cuprinzător care te va învăța să îți calculezi prețul pe oră. Nu uita, un minus al prețului pe oră este faptul că ești penalizat pentru eficacitate, ceea ce poate fi frustrant. Adică ești plătit mai puțin dacă ești pro și îți termini treaba mai repede.
Una dintre cele mai ok strategii de preț este ancorarea prețului. Atunci când îi dai unui client un preț fix este posibil să se cam tragă pe fese. Probabil că nu va înțelege de unde ai scos prețul respectiv și care e faza cu el. Chiar merită să plătească atâta?
Ideea este să îi dai niște termeni de comparație. Prin ancorarea prețului practic scoți un as din mânecă pentru că tu ești cel care vine cu pilonii de comparație. Ideea este simplă: îi pregătești clientului 3 pachete de preț (unul basic - la cel mai mic preț, unul mediu cu mai multe livrabile, la preț mediu și unul cu toate livrabilele la prețul cel mai mare).
În momentul în care clientul are un context pentru prețurile pe care le practici, totul este mai simplu. Psihologic vorbind, majoritatea oamenilor sunt înclinați să aleagă oferta de mijloc (nici prea ieftin, nici prea scump) așa că dă-i bice și creează niște oferte de preț frumușele și asigură-te că ești plătit așa cum meriți.
Dacă vrei să aprofundezi această strategie de preț, vezi cursul Opțiuni de preț.
Freelancer sau nu, încearcă să eviți pe cât posibil colaborările fără contract. Chiar dacă mergi pe încredere, să știi că încrederea se vede mai bine pe hârtie.
De unde iei un contract?
Oricare ar fi sursa contractului tău, asigură-te că are incluse următoarele clauze:
Acum că ai adunat câțiva clienți, tot ce trebuie să faci este să nu îi pierzi. Ca în orice relație, trebuie să ai grijă să menții flacăra și să îți dai silința să meargă totul ca pe roate.
Gen, fii a professional motha fuckha. Iar pentru asta nu sunt suficiente cunoștințele tale în domeniu. Aici intervine și modul în care comunici cu clienții, cum respecți deadlineurile, câtă încredere le inspiri clienților etc.
Quick tips:
Buuun. Client avem, contract avem, colaborare avem, cum încasăm banii în mod legal?
Well, ca să poți să încasezi în mod legal, trebuie să ai o formă legală prin care să execuți serviciile.
Adică PFA sau SRL.
Avem aici un articol detaliat despre pros and cons ale PFA și SRL care îți va face mai ușoară decizia.
Am să punctez foarte pe scurt câteva aspecte extrase din articol:
Ca să faci un SRL nu ai nevoie de o calificare anume în domeniu, ci trebuie doar să ai 18 ani și să nu ai cazier fiscal.
Ca să faci un PFA în schimb ai nevoie de un document de calificare. E destul de problematică situația aceasta dacă cumva îți trebuie o diplomă eliberată, spre exemplu, de ANC (Autoritatea Națională de Calificări) sau de la vreun organism oficial al statului român / străin.
Aici SRL câștigă în mod detașat pentru că poți să pui chiar și 200 de coduri CAEN (nu e recomandat tho'). Un PFA, în schimb, este limitat la 5 coduri CAEN.
Contrar mitului popular, să știi că ai nevoie de un contabil chiar dacă ai PFA. Vei vedea atunci când vei fi nevoit să îți depui declarația unică și nu știi care cheltuieli sunt deductibile și care nu sunt, ce contribuție trebuie să plătești la stat, cum se amortizează niște bunuri pe care le-ai cumpărat și așa mai departe.
La SRL ești obligat prin lege să ai un contabil autorizat.
Cam astea ar fi principalele detalii la care să fii atent atunci când treci pe freelancing. Poate că pare copleșitor, dar odată ce reușești să găsești rețeta potrivită pentru tine și ajungi la o siguranță care îți permite să te focusezi pe munca ta (și să scapi de stresul detaliilor de organizare), vei vedea că freelancingul este un mod de viață cu totul interesant. Plus că s-ar putea să te uiți în oglindă și să vezi un badass mai responsabil, mai organizat și mai...înțelept, maybe?
Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro