Învață cum să faci față refuzului

Autor:
Ioana Gavrilei Cobârzan

Când munca ta este respinsă, este ușor să cazi în capcana sindromului impostorului. Învață cum să folosești refuzul pentru a deveni mai bun.

Încep prin a spune că nu ești singurul graphic designer care s-a confruntat cu respingerea ideilor sale, a designului sau a întregului proiect. Probabil, nu ești nici primul, nici ultimul care a simțit că nu i se oferă o șansă în lumea designului, din cauza multiplelor refuzuri din partea clienților sau ale colegilor de breaslă.

Să nu uităm că mulți designeri sunt self-taught și poate ești și tu unul dintre ei. Ceea ce e mega tare! Dar poate fi și puțin f*cked up când primești o serie de refuzuri, pentru că sunt șanse mari să cazi în capcana lui: nu sunt suficient de bun, am dat-o în bară rău de tot.Băi, poate puteam să învăț mai bine aia și aia.. Yada, yada și apoi îți vin idei de reprofilare. Și-ar fi păcat.

So, în primul și în primul rând, eu zic că este important să analizezi puțin cum reacționezi în fața unui refuz. Îți pierzi drive-ul și motivația sau mergi mai departe cu lecția învățată? Simți că ești pe punctul de a renunța sau devii mai puternic și determinat să reușești? Fight or flight?

Indiferent de ce alegi, vreau să știi asta:

Fiecare designer a fost refuzat.

Și este natural, pentru că nu poți să creezi mereu un design 100% on point sau să fii întotdeauna pe același film cu clientul. Atunci când conștientizezi asta și mai important, atunci când accepți asta, îți va fi mult mai ușor să-ți păstrezi calmul și să iei partea bună a întâmplării.

Refuzul nu ține întotdeauna de skillurile pe care le ai.

De fapt, skillurile tale pot fi impecabile și totuși să-ți fie refuzat designul. De ce? Pentru că se prea poate să nu-i fi dat de capăt mesajului de bază pe care clientul dorea ca tu să-l comunici. Sugestia mea este ca în astfel de cazuri să mergi înapoi la drawing board și să vezi unde ți-a scăpat informația.

Ai grijă de cine asculți.

Cere feedback de la mai multe persoane avizate și ferește-te să asculți opinia persoanelor care nu au nicio legătură cu designul grafic.

Nu da feedback la feedback.

Mai degrabă ascultă activ, nu te grăbi să dai un răspuns imediat și încearcă să înțelegi ce ți se comunică. Pune întrebări, fii atent la răspuns și caută să găsești numitorul comun. A intra în defensivă nu este o soluție.

Analizează-te.

Dacă primești des același feedback “constructiv”, poate nu ar fi rău să vezi cum îți poți îmbunătăți munca.

Fii blând cu tine.

De cele mai multe ori tindem să fim duri și mult prea exigenți cu noi, mai ales când trebuie să înfruntăm refuzul. Nu trebuie. Discursul interior negativ nu ne va aduce nimic bun, dimpotrivă.

Muncește mai mult.

Cu fiecare refuz, devino mai creativ, muncește mai mult și învață noi tehnici de lucru. Nu te opri și nu renunța. Refuzul este un prilej de a deveni mai bun.

Acestea fiind spuse, cred că putem concluziona împreună că refuzul nu este all bad și că în niciun caz nu trebuie să fie un motiv de a-ți pierde încrederea în tine. Privește-l ca pe cea mai bună motivație.

Keep going!

Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro