ediția 17

4 cele mai frecvente greșeli în relația cu clientul

Fiecare dintre noi o mai dăm în bară în relația cu clienții noștri, and that is a fact. Conștientizarea este însă primul pas pentru a putea preveni și schimba situațiile de genul, motiv pentru care am pregătit pentru tine o listă cu 4 dintre cele mai frecvente greșeli în relația client - designer.

  1. Comunicarea insuficientă sau neclară - uneori poate fi dificil să te asiguri că ai înțeles nevoile unui client sau să îți exprimi ideile și progresul proiectului într-un mod eficient. În primele discuții cu un client, este esențial să asculți activ ce îți spune acesta și să confirmi cu el că ai înțeles bine tot ce ți-a transmis. Este important să fiți pe aceeași pagină.
  2. Ignorarea cerințelor clientului - având mai multă experiență în domeniu decât clientul, uneori poți să rămâi fixat pe propriile tale idei și viziuni, ignorând cerințele sau dorințele clientului. Nu uita, clienții au nevoie să simtă că sunt ascultați și înțeleși.
  3. Lipsa de flexibilitate - uneori mai poate să apară și rigiditate în abordarea creativă, refuzând să faci modificări sau ajustări în proiect, chiar și atunci când acestea sunt necesare pentru a satisface nevoile clientului. Yep, știu că uneori clienții au cerințe dubioase de te doar mintea, și este bine să îi contrazici atunci când este cazul. Dar în situațiile de genul, îți recomand să îi comunici perspectiva ta și să vii cu propuneri alternative pentru a-i rezolva problema.
  4. Lipsa de profesionalism - întârzierea deadline-urilor, lucrări incomplete sau de calitate slabă, comunicarea vagă sau lipsa comunicării, toate astea sunt red-flags în ochii clienților.

Pentru a evita aceste greșeli, este important să comunici deschis și eficient cu clienții tăi, să fii receptiv la nevoile și dorințele acestora, să fii flexibil și deschis la schimbări și să te comporți cu profesionalism și integritate în toate aspectele proiectului. Nu uita, trebuie să lucrezi împreună cu clientul tău, nu împotriva sa.

Spotlight

Fă cunoștință cu Oleg Coadă, un logo & brand designer independent și visător, cu un portofoliu b b b blanao. Munca lui Oleg este eye-candy și, nu știm cum ești tu, dar noi am putea să stăm și să scrollăm ore întregi prin portofoliul lui, pentru că ne simțim ca la o expoziție virtuală.

Fun fact despre Oleg: i-ar plăcea să schimbe lumea astfel încât fiecare om să își vadă de treaba lui și să nu mai piardă timp filând capra vecinului.

Pe Oleg îl găsești aici: olegcoada.com, Behance șiii Dribbble.

Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Ca designer independent (nu prea îmi place noțiunea de freelancer, deși sună frumos), ești cam tot timpul în stres. Contează cum primești stresul, și cum te lupți cu el.

În mare parte mă descurajez în două cazuri:

  1. când nu mai am email-uri noi de la potențialii clienți;
  2. când nu am un feedback la care m-am așteptat, când fac postări despre proiectele online.

În primul caz, e evident. Dacă nu ai clienți, cerere pe piață, ești mort ca și business. Deci e stresant și te descurajezi. Ca soluție am găsit repetarea metodelor de ademenire a clienților pe care le-am practicat în trecut și au dat roade, și căutarea/încercarea noilor metode de găsire a clienților. Deci direct vorbind lucrezi pentru business, ca apoi el să lucreze pentru tine.

Al doilea caz e puțin mai personal, deoarece trebuie răbdare și înțelegere. Înțelegere că așteptările noastre pot să difere radical de ceea ce este în realitate. În cazul acesta o soluție ar fi să accept realitatea sau să încerc să înțeleg ce nu a mers, modific acel lucru și îl încarc din nou în online. ****

Dacă ar fi să o iei de la 0, care sunt 3 lucruri la care ai acorda cea mai mare atenție. De ce?

  1. Încrederea în sine și răbdarea. Nu aș atrage atenție la eșecurile mici, pe care din cauza neîncrederii le luam prea personal. Și totodată credeam că lucrurile mari nu se fac în timp, ci peste noapte.
  2. Marketing. Cred că cea mai bună și mai necesară profesie din lume este cea de vânzător. Nu știi să vinzi, nu faci bani. Dacă ar fi să o iau de la 0, aș studia marketing la greu (mulțumesc de întrebare, cred că e timpul sa mă ocup de punctul acesta :)) )
  3. Engleza. Banal răspunsul dat. Deși lucrez în proporție de 90% cu clienți din SUA, nu sunt la nivelul de comunicare pe care mi-l doresc. Deci, cred că aș pune accent pe acest lucru.

Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Simplu. Așa cum văd eu un logo făcut de Paul Rand și zic soției "Vezi acel logo? E logo făcut de Paul Rand", așa aș dori și alții sa zică despre mine: "Vezi acel logo? E logo făcut de Oleg Coada".

Poate e prea egoist, but why not? Pentru asta lucrăm - plăcere, bani, faimă. :)

Dar mai este până atunci.

Deci, la muncă!

Fragmente din cărți

Building a Story Brand - Donald Miller - o găsești aici.

Când vine vorba de branding, este esențial să te conectezi cu clienții tăi. Și ce mod mai bun de a face asta, decât prin a construi o poveste în jurul brandului tău? Let's face it, cu toții iubim poveștile. Ele stau la baza evoluției noastre și a modului în care comunicăm. Poveștile fac parte din noi, iar nouă ne place să facem parte dintr-o poveste.

Și aici începe distracția. :) În cărticica asta, Miller prezintă o formulă magică simplă cu 7 elemente, care stă la baza majorității filmelor/ cărților pe care le-ai văzut și citit. Pe scurt, ar fi cam așa: un erou întâmpină o problemă, ajunge la un mentor care îi oferă un plan și îi îndeamnă să treacă la treabă pentru a scăpa de problemă. Astfel, eroul învinge glorios și evită eșecul.

Niște idei faine extrase din carte:

  • Cu cât un mesaj este mai simplu, cu atât probabilitatea ca acesta să fie băgat în seamă de potențiali clienți crește. Nimeni nu are chef să pună la lucru prea mulți neuroni pentru a-și da seama ce vrei să le vinzi.
  • Site-urile pretty nu vând chestii. Cuvintele vând chestii.
  • Întotdeauna clientul este eroul, iar tu ești mentorul. Nimeni nu are nevoie de 2 eroi.
  • Clienții cumpără soluții pentru problemele lor interioare. Cu cât vorbești mai mult despre problemele lor, cu atât mai mult le transmiți că le cunoști nevoile și vor deveni interesați de brandul tău.

Resurse utile

Sigur ai avut nevoie de fișiere .svg și ai fost nevoit să sapi prin codul html al unor pagini web. Bine, hai. Am presupus doar. Chiar și asa poți scoate de pe orice site fisierele .svg cu ajutorul extensiei de Chrome SVG Gobbler.

Freelancing

Cum răspunzi la "Cât mă costă tot proiectul?"

Întrebarea asta poate fi o capcană. Dacă ți se adresează această întrebare, înseamnă că nu ai discutat amănunțit despre bugetul proiectului. Aici poți fi prins în offside. Când zici un număr direct și răspicat, ai șanse să rămâi blocat acolo.

De exemplu: Un răspuns direct ar fi "Păi te costă aproximativ 2000 de euro." Și acum să te întreb, știi tu foarte clar ce înseamnă TOT proiectul ăsta? Ce-i inclus în banii ăștia? Cât de mult este de lucru? Nu presupune nimic pentru că riști să îți scurtcircuitezi procesul de ofertare. Din moment ce i-ai zis 2000, poți să îi dai mai mult? Nu prea. E weird. Poate e prea târziu.

Am avut multe ocazii când m-am încrezut prea mult în gut feeling. Dar mi s-a dovedit că nu am procedat corect, pentru că de fapt m-am grăbit să-i dau clientului un preț. Nu mi-am luat timp să analizez cu adevărat cerințele. Ce-i și mai trist este că am lucrat mai mult decât am fost plătit și nu pot spune ca mi-a făcut mare plăcere.

O soluție foarte bună este să folosești intervale de preț. Îl zici pe cel mai mare, adică ancora și apoi minimum pentru care ai accepta să lucrezi. Așa îți poți da seama dacă clientul se încadrează în acest interval. Ba mai mult dacă ai întâlniri online, înregistrează-le. Sunt mană cerească (aka more money in your pocket).