ediția 17
Fiecare dintre noi o mai dăm în bară în relația cu clienții noștri, and that is a fact. Conștientizarea este însă primul pas pentru a putea preveni și schimba situațiile de genul, motiv pentru care am pregătit pentru tine o listă cu 4 dintre cele mai frecvente greșeli în relația client - designer.
Pentru a evita aceste greșeli, este important să comunici deschis și eficient cu clienții tăi, să fii receptiv la nevoile și dorințele acestora, să fii flexibil și deschis la schimbări și să te comporți cu profesionalism și integritate în toate aspectele proiectului. Nu uita, trebuie să lucrezi împreună cu clientul tău, nu împotriva sa.
Fă cunoștință cu Oleg Coadă, un logo & brand designer independent și visător, cu un portofoliu b b b blanao. Munca lui Oleg este eye-candy și, nu știm cum ești tu, dar noi am putea să stăm și să scrollăm ore întregi prin portofoliul lui, pentru că ne simțim ca la o expoziție virtuală.
Fun fact despre Oleg: i-ar plăcea să schimbe lumea astfel încât fiecare om să își vadă de treaba lui și să nu mai piardă timp filând capra vecinului.
Pe Oleg îl găsești aici: olegcoada.com, Behance șiii Dribbble.
Ca designer independent (nu prea îmi place noțiunea de freelancer, deși sună frumos), ești cam tot timpul în stres. Contează cum primești stresul, și cum te lupți cu el.
În mare parte mă descurajez în două cazuri:
În primul caz, e evident. Dacă nu ai clienți, cerere pe piață, ești mort ca și business. Deci e stresant și te descurajezi. Ca soluție am găsit repetarea metodelor de ademenire a clienților pe care le-am practicat în trecut și au dat roade, și căutarea/încercarea noilor metode de găsire a clienților. Deci direct vorbind lucrezi pentru business, ca apoi el să lucreze pentru tine.
Al doilea caz e puțin mai personal, deoarece trebuie răbdare și înțelegere. Înțelegere că așteptările noastre pot să difere radical de ceea ce este în realitate. În cazul acesta o soluție ar fi să accept realitatea sau să încerc să înțeleg ce nu a mers, modific acel lucru și îl încarc din nou în online. ****
Simplu. Așa cum văd eu un logo făcut de Paul Rand și zic soției "Vezi acel logo? E logo făcut de Paul Rand", așa aș dori și alții sa zică despre mine: "Vezi acel logo? E logo făcut de Oleg Coada".
Poate e prea egoist, but why not? Pentru asta lucrăm - plăcere, bani, faimă. :)
Dar mai este până atunci.
Deci, la muncă!
Building a Story Brand - Donald Miller - o găsești aici.
Când vine vorba de branding, este esențial să te conectezi cu clienții tăi. Și ce mod mai bun de a face asta, decât prin a construi o poveste în jurul brandului tău? Let's face it, cu toții iubim poveștile. Ele stau la baza evoluției noastre și a modului în care comunicăm. Poveștile fac parte din noi, iar nouă ne place să facem parte dintr-o poveste.
Și aici începe distracția. :) În cărticica asta, Miller prezintă o formulă magică simplă cu 7 elemente, care stă la baza majorității filmelor/ cărților pe care le-ai văzut și citit. Pe scurt, ar fi cam așa: un erou întâmpină o problemă, ajunge la un mentor care îi oferă un plan și îi îndeamnă să treacă la treabă pentru a scăpa de problemă. Astfel, eroul învinge glorios și evită eșecul.
Niște idei faine extrase din carte:
Sigur ai avut nevoie de fișiere .svg și ai fost nevoit să sapi prin codul html al unor pagini web. Bine, hai. Am presupus doar. Chiar și asa poți scoate de pe orice site fisierele .svg cu ajutorul extensiei de Chrome SVG Gobbler.
Întrebarea asta poate fi o capcană. Dacă ți se adresează această întrebare, înseamnă că nu ai discutat amănunțit despre bugetul proiectului. Aici poți fi prins în offside. Când zici un număr direct și răspicat, ai șanse să rămâi blocat acolo.
De exemplu: Un răspuns direct ar fi "Păi te costă aproximativ 2000 de euro." Și acum să te întreb, știi tu foarte clar ce înseamnă TOT proiectul ăsta? Ce-i inclus în banii ăștia? Cât de mult este de lucru? Nu presupune nimic pentru că riști să îți scurtcircuitezi procesul de ofertare. Din moment ce i-ai zis 2000, poți să îi dai mai mult? Nu prea. E weird. Poate e prea târziu.
Am avut multe ocazii când m-am încrezut prea mult în gut feeling. Dar mi s-a dovedit că nu am procedat corect, pentru că de fapt m-am grăbit să-i dau clientului un preț. Nu mi-am luat timp să analizez cu adevărat cerințele. Ce-i și mai trist este că am lucrat mai mult decât am fost plătit și nu pot spune ca mi-a făcut mare plăcere.
O soluție foarte bună este să folosești intervale de preț. Îl zici pe cel mai mare, adică ancora și apoi minimum pentru care ai accepta să lucrezi. Așa îți poți da seama dacă clientul se încadrează în acest interval. Ba mai mult dacă ai întâlniri online, înregistrează-le. Sunt mană cerească (aka more money in your pocket).