Ediția 81

Beneficiile neașteptate când îți publici munca online

3
 min timp de citire

În prezent, să îți publici munca online nu mai este doar o opțiune – a devenit o necesitate. Știu că mă repet, pentru că am discutat despre acest subiect de nenumărate ori. Dar hei! Un reminder în plus nu strică, așa-i?

Poate că ai auzit deja de beneficiile evidente, precum creșterea vizibilității și accesul la un public mai larg. Dar există și o serie de beneficii neașteptate pe care poate nu le-ai luat în considerare.

Îți reamintesc de pe acum că publicarea muncii online necesită efort. Este o muncă serioasă, iar dacă îți dorești să crești atât personal, cât și profesional, trebuie să apeși acel buton de Publish orice ar fi.

Îți vezi progresul real

Cred cu fermitate în procesul de documentare a pașilor pe care îi facem, atât online, cât și offline. Toată treaba asta este muncă serioasă și, uneori, poate părea extrem de plictisitoare.

“Dar pe cine naiba interesează să îmi înregistrez fiecare activitate pe care o fac?”

Răspuns: pe nimeni în afară de tine.

Cum știi cu exactitate că ai evoluat în ultimele 365 de zile? Cum știi că nu ai repetat greșelile din trecut sau că obiectivele tale sunt încă relevante?

Nu ai de unde să știi lucrurile astea. De cele mai multe ori totul se rezumă doar la un gut feeling. Simți că ceva s-a întâmplat, dar n-ai idee cât de mult sau cât de puțin.

Mintea te fraierește de multe ori, făcându-te să crezi că ai realizat multe (în capul tău) când, în realitate, ai luat-o pe arătură.

Sau chiar și inversul. Ai realizat multe, dar nu știi câte, astfel că nu îți găsești motivația să îți sărbătorești reușitele și rămâi blocat ca un impostor.

Pe termen lung, publicarea lucrărilor tale este similară cu documentarea progresului tău. Acest lucru devine evident de la an la an.

Când mă uit la lucrările mele de acum 15 ani, îmi dau ochii peste cap la cât de cringe sunt ele. Sunt rele de tot. Totuși văd progresul și știu 100% că, la momentul creației, au făcut o diferență  în viața clientului. Dar și cât de mult am evoluat în abilitățile mele.

Să fim sinceri. Faptul că nu îți publici lucrările online nu va avea niciun efect pozitiv în viața ta de creativ. Foarte rar îți mai bate clientul la ușă doar pentru că te-a găsit undeva online.

Prin documentare poți scoate la iveală nuanțele specifice ale proiectului care altfel ar rămâne necunoscute. Acele nuanțe, acele insights sunt aur curat.

Posibilii clienți vor să vadă ce se întâmplă behind the scenes. Toată lumea are această curiozitate. Nu doar 3 imagini trântite pe Behance și gata proiectul de portofoliu.

Publicarea lucrărilor tale online servește și ca o formă de jurnal vizual al evoluției tale. Acest lucru îți permite să vezi cât de mult ai crescut și să te inspiri din propriul progres.

Înțelegi piața și publicul căruia te adresezi

De câțiva ani am învățat de ce este important să lucrez la proiecte în public. Nu mă mai ascund în peșteră timp de 3 luni, ca apoi să ies cu proiecte de lansat.

Mi-am dat seama că nu merită acest efort pentru un posibil rezultat sub-mediocru.

Am avut numeroase momente când eram super concentrat pe realizarea unor proiecte pentru portofoliu și pentru materialele de conținut online, încât lansarea lor a adus cu ea și dezamăgirea. Atâta muncă, pentru un rezultat slab.

Cel mai bine lucrezi alături de alți creativi ca și tine. Frica de judecată a altora este doar o scuză pentru a amâna publicarea lucrărilor tale.

Ce ar fi să ceri feedback încă din timp? Încă de la primele idei. Repeți asta de 30 de ori și vei avea un proiect semnificativ mai bun decât dacă l-ai fi realizat singur.

Lovești 5 păsări cu o singură piatră pentru că în tot procesul acesta de “a cere”, pe lângă faptul că înveți rapid de la alții, îți faci și conexiuni.

Când îți lărgești network-ul de oameni cu care chiar ai ceva de împărțit, începi să înțelegi perspectiva lor. Punctul lor de vedere, combinat cu al tău, îți formează o înțelegere mai profundă despre ce își doresc oamenii de la tine.

Dacă trăiești într-o peșteră, nu vei ști ce vor oamenii din afara ei. Poate că mai vine câte un prieten în vizită și te mai ține la curent, dar, după cum ți-ai dat seama, nu este suficient. În prezent ai posibilitatea să te poziționezi în mijlocul oamenilor și să beneficiezi de feedback-ul lor, fie el pozitiv sau negativ, din care ai numai de câștigat.

Piața este ca un ocean. Nu îi poți controla mișcările. Te duce și te aduce după bunul plac.

Dar cum poți să înțelegi mișcările din piață dacă nu înțelegi mișcările oamenilor care formează piața?

Mulți își fac portofoliile doar din "auzite" sau pentru că așa au văzut că fac și alții. Este OK, nu mă înțelege greșit. Așa procedam și eu. Totuși, acum aș aborda lucrările de portofoliu foarte diferit, printr-o gândire strategică, aliniată la mișcările pieței. Aș zice 65% strategie, 35% lucrare de portofoliu. Prefer să măsor de 3 ori și să tai cu precizie o singură dată.

Nu mai este suficient să ai lucrări faine. Fără tactici de atragere a clienților nu mai merge așa cum era acu’ 10-15 ani. Marketingul te pândește insistent din umbră.

Designer, designer, dar lucrările tale trebuie să atragă priviri dacă chiar vrei să îți crești constant numărul de clienți cât și calitatea lor pe termen lung.

Când înțelegi piața, respectiv cui anume te adresezi (avatar de client, buyer persona, public țintă, bla bla), începi să vorbești în lucrările tale pe limbajul lor. Aici se fac legăturile alea bune. Degeaba îți dau eu mere când tu vrei pere, nu?

Îți lași în urmă “competiția”

Există competiție în industria creativă, dar adevărata competiție este cu tine însuți. Mori pe interior încet și sigur dacă te iei la întrecere cu fiecare creativ.

Acceptă nivelul de calitate al muncii tale, la care te afli acum.

În propria ta lume, s-ar putea să nu realizezi ce înseamnă calitatea pe care o produci. Primul lucru pe care îl faci, în lipsă de opțiuni, este să îți compari lucrările cu ale altora.

Uneori, faci greșeala să compari experiența ta la început de drum cu experiența altuia care e cu 20 de ani în fața ta. No bueno.

Nivelul de calitate pe care îl ai acum este nivelul pe care îl meriți.

Este rezultatul efortului și muncii tale de-a lungul anilor, de când ai început să creezi. Că te-ai implicat mult sau puțin nu are nicio importanță. Important este să accepți acest nivel, pentru a putea să îl depășești.

Dacă ai impresia că munca ta este de rahat și trăiești confortabil cu această convingere, atunci n-ai niciun motiv real să evoluezi. Rămâi acolo.

Când îți publici munca online, deschizi ușa spre feedback continuu din partea internetului.

Toate comentariile și criticile te ajută să identifici punctele tale de rezistență cât și pe cele slabe. Te îmbunătățești, te rafinezi, iar toate astea duc către o creștere profesională într-un ritm mult mai rapid decât dacă ai lucra în izolare.

Poți fi cu mult în fața altora odată ce accepți nivelul la care ești. N-a fi munca ta cea mai bună, dar e munca ta. E rezultatul unui efort depus.

Publicarea muncii tale online nu este doar despre a obține faimă sau succes financiar.

Vorba aia, fiecare călătorie începe cu un prim pas.

Publică ceva mic astăzi și vezi unde te va duce mâine.

Ia cu tine următoarele idei

  • Publică-ți lucrările ca formă de jurnal vizual al evoluției tale iar dacă vrei insights unice, documentează-ți progresul.
  • Află ce își doresc oamenii pentru a înțelege mișcările pieței. Reflectă asta în lucrările de portofoliu.
  • Nivelul de calitate pe care îl ai acum, este nivelul pe care îl meriți.
Portret Stefan Asafti