Ediția 111

Ce face o poveste să rămână cu tine

3
 min timp de citire

Săptămâna trecută, în live-ul cu Robo, am invitat-o pe Oana Filip să ne povestească despre storytelling și cum poate ajuta asta în viața profesională și personală. Dacă nu ai prins episodul, îl poți urmări aici. Dă-le și un follow cu un drum.

În lumea comunicării și a marketingului, storytelling-ul nu mai este doar un “nice-to-have”.

Este un instrument esențial, un catalizator al conexiunii autentice dintre brand și public. Dar ce face o poveste să fie memorabilă? Și, mai important, cum putem folosi această artă pentru a da viață unui brand sau unei idei?

De ce suntem construiți pentru povești

Spunem și ascultăm povești dintotdeauna. Ne amintim basmele copilăriei, relatările bunicilor despre alte vremuri sau chiar întâmplările amuzante de la ultima ieșire cu prietenii. Poveștile ne ajută să înțelegem lumea, să creăm conexiuni emoționale și să ne amintim informații mai ușor.

“Trăim constant printre povești, nu e ceva de care putem scăpa. Doar că, în ultimii ani, storytelling-ul a devenit un concept mai ‘standalone’, mai folosit în business, marketing și branding.” – Oana Filip

Și nu este întâmplător. Creierul nostru reține mult mai bine informațiile prezentate într-un format narativ decât pe cele livrate ca simple fapte.

De aceea, un brand care spune o poveste autentică are mai multe șanse să fie memorabil decât unul care doar își promovează produsele.

Storytelling în business – mai mult decât un artificiu de marketing

Dacă un brand este doar un nume și un logo, devine interschimbabil cu oricare altul. Dar dacă are o poveste? Dacă ne face să ne simțim parte din ceva mai mare?

“Am rezonat cu un brand de sneakerși nu pentru că erau cei mai cool, ci pentru că o parte din veniturile lor mergeau către proiecte sustenabile. Povestea lor m-a convins mai mult decât design-ul produsului.” – Oana Filip

Marile branduri au înțeles asta de mult. Nike nu vinde doar pantofi sport, ci o filozofie de viață bazată pe ambiție și depășirea limitelor personale (”Just do it”).

Apple nu este doar despre tehnologie, ci despre creativitate și inovație.

Starbucks nu e doar despre cafea, ci despre “third place”, un loc între casă și birou unde oamenii se conectează.

Astăzi, consumatorii sunt mai atenți ca niciodată la povestea din spatele unui brand. Nu mai este suficient să ai un produs bun; trebuie să ai și o misiune clară, un set de valori bine definit și un mod autentic de a comunica.

Cum creezi o poveste autentică pentru brandul tău

Nu toate poveștile sunt create egal. Unele sunt uitate rapid, în timp ce altele devin legendare. Ce face diferența?

1. Îmbrățișează autenticitatea

“Prima regulă este să fii fucking honest.” – Oana Filip

Oamenii simt imediat când o poveste este forțată, exagerată sau pur și simplu inventată. Dacă spui că brandul tău este “inovator”, dar nu ai schimbat nimic în industrie, ai o problemă.

Dacă pretinzi că susții sustenabilitatea, dar produsul tău vine ambalat în trei straturi de plastic, nu vei păcăli pe nimeni.

2. Concentrează-te pe valori, nu pe vânzări

Povestea ta trebuie să fie ancorată în valorile brandului. Dacă încerci să atragi atenția doar pentru a vinde mai mult, oamenii vor simți asta și îți vor arăta degetul mijlociu. În schimb, dacă împărtășești o viziune autentică și creezi o comunitate în jurul acesteia, succesul va veni de la sine.

3. Creează o conexiune emoțională

“Deschide un soi de dialog. O poveste poate să vândă, să vindece, să producă entertainment sau să te pună pe gânduri.” – Oana Filip .

Cele mai bune povești sunt cele care evocă emoții. Fie că este vorba de inspirație, empatie sau chiar indignare, scopul este să faci oamenii să simtă ceva. Emoțiile creează loialitate, iar loialitatea creează branduri puternice.

4. Arată, nu spune

O greșeală frecventă în storytelling este să spui oamenilor ce să creadă în loc să le arăți. Nu spune “Suntem un brand transparent” – demonstrează asta publicând rapoarte de transparență. Nu spune “Punem clienții pe primul loc” – arată exemple de cum ai făcut asta. Oamenii cred faptele, nu declarațiile. Show, don’t tell.

5. Nu încerca să mulțumești pe toată lumea

Nu ai cum să îi mulțumești pe toți și ar fi absurd să încerci.

Cele mai puternice branduri sunt polarizante. Nu toată lumea iubește Apple, Nike sau Tesla – dar cei care o fac sunt extrem de loiali. Dacă încerci să fii pe placul tuturor, vei sfârși prin a nu avea o identitate clară.

Povestea ta trebuie să fie vie

O poveste de brand nu este rigidă. Se construiește și evoluează în timp. Apple de astăzi nu mai este Apple-ul lui Steve Jobs din anii ’80. Nike nu mai este doar despre pantofi de alergare, ci despre diversitate, incluziune și inspirație globală.

Același principiu se aplică și la storytelling-ul personal. Dacă ești freelancer, creator de conținut sau antreprenor, povestea ta este ceea ce te diferențiază. Oamenii nu vor rezona doar cu ceea ce faci, ci și cu de ce o faci.

Un exemplu perfect este chiar newsletter-ul “Lipici în comunitate” al Oanei. A pornit ca un proiect personal, fără mari așteptări, dar a crescut organic pentru că oamenii au rezonat (me included) cu autenticitatea și pasiunea din spatele lui.

Până și newsletterul LDD by Design, pe care-l citești chiar acum, s-a născut dintr-o frustrare. Dar l-am păstrat pentru că-mi face plăcere să scriu și să simt că suntem conectați.

Gând de final

Cu toții avem povești de spus. Gândește-te la cum ți-a fost ziua de ieri și apoi încearcă să i-o povestești cuiva. Probabil nu o să inventezi lucruri doar de dragul de a stârni interes. Adică pe cine minți, dacă nu pe tine și lumea din jur? Nu se merită.

Eu cred că ar trebui să spunem mai des povești, dar și să le ascultăm pe ale altora. E nevoie de echilibru. Povestea ta, pe care poate o consideri banală sau plictisitoare, s-ar putea să fie exact ce are nevoie să audă altcineva. Ar putea chiar să-i trezească o emoție puternică. Și, până la urmă, fix asta contează.

Te las cu o vorbă faină de la Oana care mi-a rămas în minte:

Dacă vrei să schimbi conversația, schimbă întrebările. – Oana Filip
Portret Stefan Asafti