Ediția 83
E tare fucked up când nu ai încredere în munca pe care o faci. Știu, se întâmplă foarte des, mai ales când ești la început de drum. Sindromul impostorului, când lovește, lovește bine.
Nu-ți face griji, nu urmează un newsletter motivațional. Dar dacă totuși te vei simți cu motivația la cote înalte, atunci e perfect.
Anul acesta am avut multe reprize de mentorat 1:1 și am identificat câteva tipare comune creativilor pe care aș vrea să le discutăm.
Inevitabil te compari cu alți creatori din industrie. E normal să ai modele, mentori și surse de inspirație, dar nu e deloc sănătos să te compari cu aceștia la fiecare pas.
Da, încerci să faci o autoevaluare pentru a-ți măsura propria valoare sau performanță, dar asta te va macina încet și sigur dacă nu îți schimbi modul prin care privești lucrurile.
Gândește-te așa: compari nivelul la care ești acum cu nivelul la care sunt alții care poate au în fața ta 10-20 de ani de experiență. Nu e o comparație corectă în primul rând.
Este ca și cum ai compara un elev de gimnaziu cu un profesor universitar. Inevitabil, creierul nostru face comparații pentru a putea decide calea cea mai bună de a face lucrurile, dar trebuie să învățăm să le facem în mod constructiv.
Singura comparație productivă pe care e bine să o faci este să te compari cu tine însuți.
Ce ai făcut azi în plus față de ieri? Ce ai învățat din experiența de săptămâna trecută, ca să poți face experiența de săptămâna asta mai bună?
E ca și cum ai fi un grădinar care își măsoară progresul plantei pe care o îngrijește. Nu te compari cu grădina vecinului, ci cu cât de mult a crescut planta ta de la o zi la alta.
Tu ești cel mai bun reper pentru tine.
Poate că azi ai reușit să termini un proiect mai repede decât ieri.
Poate ai găsit o soluție mai creativă la o problemă pe care ai avut-o săptămâna trecută.
Astea sunt lucrurile care contează cu adevărat. Dacă te concentrezi pe progresul tău personal, vei vedea cum încrederea în tine va crește treptat.
Am vorbit despre documentarea progresului în ediția 81. Go check it out.
Se spune că frica vine din ceea ce nu cunoști. În cariera ta, vei întâlni multe lacune sau goluri în informațiile pe care le-ai dobândit până acum. Este de așteptat și, până la urmă, este normal să fie așa, pentru că nu le poți ști pe toate. Important este să recunoști aceste lipsuri.
Gândește-te la asta ca la un puzzle.
Ai o mulțime de piese, dar dacă unele lipsesc, imaginea nu va fi completă. Poate știi să faci graphic design foarte bine, dar nu ai idee cum se construiește o strategie de brand. (btw dacă mergi la sală sau la o plimbare ascultă episodul de podcast în care vorbesc și mai în detaliu despre strategie de brand)
Strategia poate părea dificilă și îți creează tot felul de blocaje. Ce poți face? Nu aștepta să se rezolve de la sine. Apucă-te să înveți ce înseamnă și cum se utilizează. În felul acesta, umpli golul și vei stăpâni mai bine informația nou asimilată.
Așadar, trebuie să recunoști că nu poți avea răspunsuri la toate întrebările, dar trebuie să te deschizi la învățarea continuă pentru a-ți umple golurile.
Gândește-te la învățare ca la un joc video.
Fiecare nivel nou pe care îl termini îți oferă abilități și cunoștințe noi care te ajută să progresezi mai departe.
Incertitudinea trebuie acceptată, pentru că de acolo vin cele mai faine oportunități și experiențe. Când te deschizi spre necunoscut, descoperi lucruri noi care îți pot schimba cariera și viața în moduri neașteptate.
Care sunt pașii exacți pe care îi urmezi pentru a realiza ceea ce îți propui să faci?
Dacă faci logo design, de exemplu, care-i primul pas? Poate fi „întâlnirea cu potențialul client”. Care sunt sub-pașii de aici? De exemplu: îmi pregătesc întrebările, vorbesc despre prețul proiectului, îi explic modul meu de lucru, îmi iau notițe în timpul discuției etc. Poți intra lejer în cât mai multe detalii, în așa fel încât să-ți faci un „desfășurător”. Un user journey mapping dacă sună mai bine.
Gândește-te la procesul tău de lucru ca la o rețetă de gătit whateva’.
Dacă încerci să faci un tort fără să urmezi pașii corect și fără să măsori ingredientele, rezultatul final nu va fi nici pe departe ceea ce îți dorești.
Cum crezi că mamele noastre știu să gătească atât de bine fără să guste mâncarea? Au pornit de la o rețetă venită de la bunica și au tot repetat până au ajuns la măiestrie.
La fel și în design, dacă nu ai un plan clar și detaliat, rezultatul poate să fie shit.
Știu că poate fi destul de provocator să îți pui tot procesul pe hârtie, mai ales când ai și alte lucruri importante de făcut în viață.
Dar gândește-te și la costurile pe care le ai dacă NU faci asta. Nu atragi clienți care să te plătească mai bine, nu poți demonstra valoarea ta, nu poți negocia eficient, nu ai încredere în punctele tale forte și așa mai departe. Sucks!
Când îți detaliezi procesul, în primul rând îți dai seama unde ai lipsuri, pe care vei știi în ce măsură să le completezi.
Dar cel mai important aspect aici este faptul că procesul ăsta îți oferă predictibilitate.
Procesul îl adaptezi și îl îmbunătățești pe măsură ce crești în experiență, dar gândește-te cât de mișto este să ai liniștea aia sufletească știind întotdeauna care este pasul următor.
—
Poate că ți-au mai venit în minte și alte motive pentru care n-ai încrederea pe care ți-o dorești în abilitățile tale, respectiv în munca ta, sunt foarte multe.
Eu îți promit că dacă le rezolvi pe astea 3 (comparație, informații și proces de lucru ), drumul tău în industria creativă va fi semnificativ mai ușor. Și în orice industrie până la urmă.