ediția 25
Știi senzația aia când lucrezi la ceva și, subit, creierul îți este străfulgerat de tot felul de întrebări și gânduri random precum ”What am I even doing? This is crap” sau ”De ce m-au ales pe mine să le fac proiectul? La final sigur or să își dea seama că munca mea este mediocră” sau ”X este mult mai bun, când voi putea să ajung și eu la nivelul ăsta?”.
Bingooo, sindromul impostorului a acaparat scena și face senzație. Cum poți să îl ții pe acest dude-ulică sub control?
Învață constant
Așa cum neîncrederea și frica apare în multe cazuri din ”necunoscut”, adică din lucrurile care nu îți sunt familiare, dacă facem niște reverse engineering, putem spune că odată ce ești stăpân pe munca ta, ești mult mai încrezător când vine vorba de aceasta și poți să duci colaborarea cu clienții tăi la următorul nivel. Atunci când ai încredere în munca și expertiza ta, ajungi să iei decizii pe baza unor raționamente pe care le-ai acumulat pe parcursul experienței tale și știi să îi explici clientului de ce X metodă de abordare este mai ok decât Y metodă de abordare ⇒ which is super valuable.
Dacă ești la început de drum și nu ai încă expertiza necesară, încăpățânează-te să te auto-educi cât mai mult. Experimentează, inspiră-te de la oameni pe care îi admiri, cere ajutor, cere feedback, fă cursuri, uită-te la videouri educaționale. Pe bune, suntem în secolul XXI și ai acces la o tonă de informație la tot pasul. Trebuie doar să vrei. 😉
Exersează
Asta vine ca și completare pentru partea cu învățatul. Ironia este că, având atât de multe resurse educaționale la tot pasul, este foarte ușor să te pierzi printre ele și să fii atât de copleșit încât să nu știi de unde să o apuci. Pentru a te asigura că vei și rămâne cu ceva după ce parcurgi toate resursele alea mișto pe care le-ai găsit, îți recomand cu cea mai mare căldură să le pui în practică. Așa măcar știi de-o treabă.
Una dintre cele mai utile moduri prin care poți să înveți graphic design este să….copiezi. Ai văzut un logo creat în stilul ăla pe care îl admiri atât de mult? Great! Încearcă să îl faci și tu și vezi ce iese. Practice makes it perfect. Și nope, nu te lăuda cu el pe net pretinzând că este conceptul tău. 😶🌫️
Networking
Intră în legătură cu alți designeri sau creativi din industria ta și share-uiți niște expertiză. Cere feedback sau sugestii de îmbunătățire. Caută să te înconjori cu oameni cu experiență care te susțin și de la care poți să înveți cât mai mult. Dacă nu ai astfel de oameni în jurul tău, știi că porțile comunității LDD PRO sunt mereu deschise. 🌞
Azi toate reflectoarele sunt pe Mădălina Vasiu, consultant în Dezvoltare de Business prin Content Marketing. Ordinea, structura și iubirea sunt doar 3 dintre adjectivele care o caracterizează pe Mădălina și poți să le observi de la o poștă și în munca ei. Super puterea Mădălinei? Să facă gândirea vizibilă: atât pe a ei, cât și pe a persoanelor cu care interacționează.
Pe Mădă o găsești aici.
Da. Săptămâna trecută. :)
Cel mai dificil este, paradoxal, în clipele în care crește popularitatea muncii mele - când explodează vreo postare / video și am 20 de cereri de prietenie, 30 de followers și 12 mesaje în Inbox. Atunci mă activez și răspund la întrebări, și explic, și zic despre Programele mele de Grup, și eBook-uri... și nimeni nu cumpără. (mă rog - cumpără, dar mie mi se pare puțin, că-s prea setată pe cifre mari)
În asemenea momente mă clatin nițel.
Totuși... nu se întâmplă să mă clatin fără să am contra-susținere undeva.
N-au venit 50 de înscrieri în Programul Live, dar au venit două testimoniale de la oameni care mi-au zis că le-am dat curaj să-și schimbe viața.
N-am ajuns chiar virală pe Tik-Tok - dar o colegă din industrie mi-a cerut să plătească 10 eBook-uri, pentru grupul ei de clienți, când putea să le dea share screen în Zoom și să-l vadă toți. Dar ea a ales să achite prețul.
Așa-mi recâștig încrederea - căutând echilibrul (ne-evident).
Oh, că mi s-a făcut pielea de găină...
Am să fiu foarte onestă. :)
Îmi place să fac bani - să lucrez pentru a fi plătită de către clienții mei și să gândesc căi prin care ei fac bani.
Așa că mă motivează planul financiar și ambițiile pe care le am pentru viața mea, legat de asta.
Și mă motivează libertatea - faptul că îmi creez eu programul de lucru, la nivel micro si la nivel macro, faptul că pot alege cu cine lucrez și cu cine nu, faptul că drămuiesc eu resursele de timp, bani, energie, chef... mă motivează că am libertatea să le orchestrez cum vreau și cum pot.
Sigur că nu îmi iese mereu. Și uneori mă supăr pe mine pentru cum mi-am încărcat agenda pe luna Aprilie... Dar învăț. Și-n Mai îmi aerisesc agenda. Și tot așa. :)
"Mădălina mi-a amintit să mă bucur. De mine, de munca mea, de rezultate, de proces."
Îmi place să mă bucur de bucuria altora. De când eram mică am asta, și ca adult încerc să aduc bucurie altora, ca să bucur și eu. (nu DOAR așa mă bucur, dar îmi place tare să-i văd pe oameni fericiți)
Încă 3 insighturi din cartea lui Austin Kleon, ”Steal like an artist” 😌
Și pentru că nu putem să lăsăm o carte atât de bună cu una, cu două, am zis să mai împărtășim aici încă 3 idei mișto care au rămas cu noi după lectura aceasta:
Un brief bine pus la punct te scutește de viitoare neînțelegeri și pierdere de timp. Îți las mai jos câteva întrebări care îl vor scoate pe client din zona de confort pentru a da răspunsuri complete.
1. Întrebări despre backgroundul companiei
2. Care sunt obiectivele pe care vrea să le atingă prin colaborarea cu tine?
3. Există exemple de design care îi plac? Dar care nu sunt pe gustul său?