ediția 12

Cum să oferi feedback fără să ofensezi

3
 min timp de citire

Nu știu cum ești tu, dar de-a lungul anilor mi-am dat seama că treaba cu oferitul unui feedback poate fi destul de tricky, pentru că oamenii tind să ia lucrurile foarte personal. Ceea ce-i just, mai ales în cazurile în care nu acorzi atenție empatiei și unei oarecare doze de diplomație.

Dacă vrei ca mesajul tău să ajungă la interlocutor, în primul și primul rând asigură-te că nu critici persoana respectivă.

Există o diferență imensă între critică și un feedback obiectiv. Dacă mă întrebi pe mine, nu cred că există ”critică constructivă”. Critica e critică și îți dă ție o aură de superioritate în timp ce îl subminezi pe celălalt. Persoana cealaltă se va simți atacată, va intra în modul defensiv și probabil că nu o să recepționeze esența mesajului tău pentru că va fi preocupată să se apere.

Atunci când înveți cum să oferi un feedback în mod eficient, începi să construiești relații bazate pe încredere și onestitate cu oamenii cu care colaborezi.

Cum faci asta?

În primul rând, este musai să fii specific. Evită generalizările de tipul ”de fiecare dată faci chestia X”. Exprimările de genul aduc multă confuzie (din perspectiva persoanei care primește feedback), pentru că nu știi exact care a fost situația în care ai fi putut să faci ceva mai bine.

Soția îmi mai spune câteodată…”tu niciodată nu…[fill in the blanks]”. Pfai ce nu-mi plac generalizările :))

Este important să vorbești despre cazuri concrete și să oferi cât mai multe detalii (într-un mod empatic, desigur), pentru că astfel îți ajuți interlocutorul să identifice exact problema și, evident, să lucreze ulterior la rezolvarea ei.

Un alt trick este să îți formulezi propozițiile la persoana I și să vorbești despre perspectiva ta subiectivă în raport cu lucrul pentru care oferi feedback. Să descrii impactul emoțional pe care îl are asupra ta. În momentul în care faci asta, feedbackul este prezentat ca fiind o opinie personală, iar cel căruia i te adresezi nu se va simți atacat și va fi mult mai deschis la găsirea unei soluții.

Cum ți se pare diferența dintre:

”Observ că în ultima perioadă nu reușești să livrezi la timp ceea ce am agreat și simt că te confrunți cu anumite dificultăți. Pot să te ajut cumva, astfel încât să avem taskurile finalizate la timp?”

vs.

”Ai depășit ultimele deadline-uri, dacă vei continua așa, încheiem colaborarea”.

Este un exemplu nuanțat, I know. Prima variantă include și niște doze de empatie, deschidere și implicare (prin care dai de înțeles că sunteți o echipă și că omul se poate baza pe tine), iar a doua variantă este una drastică și poate fi percepută ca o ”amenințare”. Yep, există cazuri în care este necesar să ai și atitudinea asta, dar dacă vrei o colaborare sănătoasă, este important să construiești o relație bazată pe empatie, comunicare asertivă și onesitate.

Și un final tip: atunci când oferi feedback, începe cu 3 aspecte pozitive și 1 sau 2 aspecte care pot fi îmbunătățite. Atunci când începi cu un feedback pozitiv, te conectezi mult mai ușor cu persoana respectivă, îi validezi eforturile și va fi mult mai receptivă la aspectele pe care le poate îmbunătăți. O listă cu prea multe aspecte negative poate să afecteze self-esteemul persoanei și chiar nu vrei asta.

Sper să îți fie de ajutor aceste ponturi și să curgă cu feedbackuri constructive!

Spotlight

Ana este maestrul din spatele Urbandoodling Illustration, locul cu ilustrații super relatable with a funny touch. O Lo-fi girl sensibilă, creativă și melancolică, Ana transmite prin munca ei atenția pentru micile detalii și pentru subtilitățile care ne înconjoară. Dacă ar avea o super-putere, și-ar dori să fie invizibilă și să elimine orgoliul din fiecare persoană, pentru că astfel, spune ea, ”am fi mai sinceri, mai autentici, am fi mai buni unii cu alții și nu ar mai exista atâta rău pe planetă.”

Te-ai simțit vreodată descurajat când vine vorba de munca ta? Dacă da, cum ți-a afectat asta creativitatea și ce ai făcut să îți recâștigi încrederea?

Da, m-am simțit. De cele mai multe ori totul este în mintea mea, dar s-a întâmplat să fiu descurajată de alții care nu îmi împărtășeau viziunea sau modul meu de lucru. Pot spune că eu merg destul de bine pe calea mea, sunt focusată și îmi recâștig încrederea creativă în mine destul de rapid, mai exact când îmi văd munca apreciată.

Dacă ar fi să o iei de la 0, care sunt 3 lucruri la care ai acorda cea mai mare atenție. De ce?

Nu aș mai sta în nici un fel de mediu care nu îmi respectă munca sau pe mine personal, aș învăța mai multe din orice domeniu care mă pasionează cât de puțin și aș lucra mai mult la naivitatea și tupeul meu. După ce am trecut de 30 de ani, am putut să mă uit în spate și să văd exact ce îmi place, ce funcționează pentru mine și ce nu.

Cum ți-ar plăcea ca oamenii să își amintească de tine?

Că sunt o persoană plină de pasiune față de artă și care învață pe zi ce trece cum să fie un om mai bun.

Fragmente din cărți

Săptămâna trecută am povestit despre ”The Chimp Paradox” de dr. Steve Peters și am văzut cam care e treaba cu cimpanzeii din noi. 🐒

Acum, hai să vedem și 10 takeaways care să îți dea de gândit:

  • Nu lua decizii atunci când ești supărat sau foarte fericit. Atunci când ai emoții puternice, cimpanzeul este la butoane, nu omul.
  • Sentimentul de safety și security sunt unul dintre cei mai importanți factori care duc către fericire.
  • Siguranța în propria ta persoană este mult mai accentuată atunci când ai așteptări realiste de la tine.
  • Happiness is a choice.
  • Cu cât te concentrezi pe un număr mai mic de taskuri, cu atât ai mai multe șanse să le îndeplinești.
  • Modul în care funcționezi emoțional și practic îți influențează cel mai mult reușitele.
  • Commitment > motivation
  • Uneori emoțiile sunt iraționale și trebuie să înveți să lucrezi cu ele în loc să încerci constant să le înțelegi.
  • Să râzi de tine sau de unele situații este una dintre cele mai eficiente metode de a-l face pe cimpanzeu mai puțin stresat.
  • Dacă vrei ca o discuție cu o altă persoană să fie productivă, asigură-te că vorbești cu omul din el, nu cu cimpanzeul.

Tu ai citit cartea? Dacă da, care este cel mai mindblowing insight cu care te-ai ales?

Resurse utile

Este literalmente magie ce se poate face în ziua de azi. Dacă lucrezi cu fișiere audio și vrei să îți îmbunătățești calitatea sunetului cu ajutorul AI, atunci încearcă Speech Enhancement de la Adobe.

Freelancing

Cum primești și cum ceri feedback când lucrezi cu clienți.

Cum primești feedback

De cele mai multe ori feedbackul primit de la client în cadrul unui proiect poate să se transforme într-un alt proiect. Iese efectiv de sub control iar colaborarea devine o corvoadă. Îți dai seama că ai lucrat de 3 ori mai mult față de cât ai estimat inițial.

Feedbackul este o componentă din toolboxul tău creativ. Trebuie să facă parte din procesul tău, din discursul tău și din oferta ta către client. Feedbackul trebuie să fie un element specific și să impună niște bariere.

Iată un alt unghi din care poți să privești lucrurile. Cuvântul “feedback” în forma lui simplă este prea general. Lasă loc de prea multă interpretare. “Trebuie să cer feedback pe proiect.” OK wow. Super.

Când zici “sesiune de feedback” deja lucrurile se schimbă. Nu doar în percepția ta, dar și în percepția clientului. Dintr-o dată feedbackul ăsta parcă are și o finalitate, nu? Păi asta vrei. Să se mai și termine.

Procesul tău are sesiuni (runde) de feedback, în discursul tău îi vorbești clientului despre aceste runde iar în oferta ta specifici clar câte sesiuni de feedback primește clientul. Îl felul ăsta îl antrenezi pe client încă de la bun început să înțeleagă faptul că fiecare etapă din procesul tău are o finalitate.

Cum ceri feedback

În niciun caz nu vrei să primești feedback de la mai mulți oameni deodată.

În termeni de specialitate asta se numește design by committee. Been there done that. Sucks big time. Când fiecare vine la tine să își spună mica lui problemă, iar tu fiind un people pleaser încerci să o rezolvi, nu iese nimic. Ba mai mult se crează foarte multă frustrare de ambele părți.

Dacă în proiectul la care lucrezi sunt mai mulți stakeholders care trebuie să își spună părerea, omul de marketing, CEO-ul, programatorul etc, atunci vezi care este persoana cea mai potrivită pentru a strânge feedbackul și care ulterior să ți-l prezinte. Atat. E nevoie doar de o singură persoană responsabilă pentru asta.

Ai 10 oameni care trebuie băgați în seamă, 3 oameni cheie și 7 părereologi? Nicio problemă, ajută-i să desemneze un singur om care să strânga tot feedbackul și să ți-l livreze după necesitățile (regulile) tale. În felul ăsta îi lași pe ei să-și rezolve problemele interne fără ca tu să faci parte din ele, iar pe lângă asta îi lași să se simtă ascultați. Smart, nu?

Portret Stefan Asafti