ediția 14
Mulți ani la rând obiectivele pe care mi le-am propus au ajuns pe o lista lungă. La fiecare revizuire am constatat că ori mi-am propus prea multe, ori am făcut prea puține, ori am făcut multe alte lucruri pe lângă cele propuse inițial.
În esență nimic greșit aici. Life happens și aia e. Ce mi-am dat seama este că acea listă de obiective e mai mult un wishlist. Un “wish-to-do-da-văd-io-dacă”. Totuși e bine de avut. Măcar așa ai puncte de plecare.
După o vreme m-am întrebat, ce rost mai are să fac lista aia dacă nu mă pot ține de ea. Răspunsul ți-l las sub forma a 5 pași care m-au ajutat pe mine să simt progres și mândrie la fiecare sfârșit de an.
1. Fă-ți lista de obiective
Ia un pix și o foaie sau aplicația ta favorită de notițe și fă-ți o listă cu tot ce îți propui să realizezi anul ăsta. Tot tot. Nu omite nimic. În mod evident vei avea o listă serioasă cu tot felul de lucruri mari, mici și foarte mici. Știu, la prima vedere devine copleșitor și o parte din tine o să zică “Tulai p#*@, da n-am cum să fac io atâtea!” It’s OK, nu îți face griji.
2. Acceptă că n-ai cum sa le faci pe toate
Acuma pe bune. Chiar credeai că le poți face pe toate? Inevitabil se va întâmpla următoarea treabă. Pe parcursul anului vor apărea alte proiecte sau evenimente care îți vor ocupa timpul, chestii pe care nu aveai cum să le prevezi. E posibil ca acestea să între pe lista ta de reușite neprevăzute. Foarte bine! Timpul tău este limitat, așa că acceptă din start ideea că nu le vei putea face pe toate.
3. Dă-i anului un nume
Acest nume pe care îl atribui anului e ca o busolă. Îți arată întotdeauna direcția bună de mers. În cazul în care o iei pe arătură, e foarte ușor să îți amintești care este “theme-ul” anului. Să-ți dau un exemplu. Cuvântul meu asociat pentru acest an a fost “investiții”. Investiții în mine, în bursă, în oameni, în business etc. Tot ce nu se alinia la acest cuvânt consideram că nu are sens să fac.
4. Alege 3 obiective cu cel mai bun ROI
Odată ce ai definit cuvântul anului, alege din lista inițial făcută 3 obiective care ar avea cel mai bun randament. De exemplu dacă anul tău este despre “Clienți” atunci un obiectiv cu ROI mare este să “îți faci siteul de portofoliu pe un custom domain și să adaugi până în luna Iulie, 5 case studies”. Sau un alt obiectiv poate fi să “îți definești clar procesul de lucru reprezentat într-un capabilities deck până în luna martie”.
5. Execută
E clar. Ai lista aia lungă cu punctele de plecare, ai busola cu tine, 3 obiective cu cel mai bun ROI, iar acum este timpul să execuți. Pe parcurs vei avea multe surprize plăcute. Una din ele este că îți vei da seama cât de repede reușești să bifezi unele obiective lăsând loc pentru altele.
Fă cunoștință cu Alex Mihiș, un logozainăr matinal și creativ, care împărtășește din experiența sa creativă și cu tovarășii din online.
Alex este genul de om care a învățat să nu pună la suflet frustrările haterilor și să le folosească drept combustibil pentru a se ambiționa chiar mai mult. Și-ar dori să poată citi gândurile clienților și să își poată repara singur mașina, oriunde și oricând.
Crede că lumea ar fi mai bună dacă oamenii ar fi eliberați de sub jugul platformelor sociale, care ne fură timpul și atenția de la lucrurile cu adevărat semnificative și să îl înlocuim cu activități care ne ajută să creștem pe plan personal, familial și spiritual.
Cu siguranță! Îmi vine în cap o anume persoană care mă urmărea și îmi batjocorea constant munca, exact în perioada mea de formare, fapt care mi-a inhibat creativitatea și stima de sine în acel moment, dar cu timp și perseverență am reușit să depășesc momentul și să iau orice feedback, fie el negativ, ca pe o ocazie pentru a mă dezvolta.
Dacă ar fi să o iau de la zero, m-aș concentra mai mult pe relația cu clienții, comunicarea cu aceștia și m-aș informa mai mult despre lumea businessului și cum pot eu ca designer să le rezolv o problemă, nu să le servesc o imagine frumoasă și cam atât.
Aș vrea ca oamenii să-și amintească de mine ca fiind o adevărată forță creativă și un prieten de nădejde.
Îți las aici 3 insight-uri din cartea Chris Voss - Arta negocierii de care să ții cont în colaborările tale:
Poate ai observat că în această ediție lipsește raftul cu “resurse utile”. E cu intenție, pentru că vreau să îți las aici o resursă extraordinar de utilă mai ales dacă ești freelancer.
E vorba despre sistemul meu de tracking al încasărilor și cheltuielilor. Ca freelancer, musai trebuie să îți cunoști numerele și să îți formezi un obicei în captarea informațiilor. Asta te ajută să iei decizii de business informate.
Pe românește să nu spargi bani de-a lela & co.
Există conceptul de “redundanță” care presupune păstrarea datelor în mai multe locuri. Chiar dacă unul eșuează, funcționează celălalt.
De exemplu. În Smartbill poți să vezi ce venituri și cheltuieli ai. Bun, dar marea problemă este că nu vei avea o privire de ansamblu dată de informațiile care CHIAR te interesează. Sunt atât de multe opțiuni încât nici nu știi după ce să te mai uiți. ❌
În contrast cu situația de mai sus, când ai un sistem foarte simplu, ușor de urmărit, ce îți oferă informații utile pentru a facilita decizii informate de business…e chiar brilliant. ✅
Primești acces la: