ediția 21
Hai să dăm cărțile pe față: trebuie să evoluezi dincolo de educația clasică dacă dorești să rămâi relevant în industria în care lucrezi.
Lumea în care trăim a cam uitat piciorul pe pedala de accelerație, iar tehnologia evoluează într-un ritm tot mai alert. Educația clasică se concentrează în mare parte pe abilități cognitive, cum ar fi cititul, scrisul și rezolvarea problemelor, dar nu se concentrează suficient pe soft skills sau pe abilitățile digitale. Which sucks. În sistemele educaționale clasice, importanța experienței hands-on pare să fie neglijată. Teoria este esențială, dar nu este completă fără practică.
Majoritatea clienților / companiilor au început să pună mult accent pe soft-skills: modul în care comunici, modul în care te organizezi, îți gestionezi timpul, modul în care te descurci într-o echipă etc. sunt factori diferențiatori și extrem de valoroși pentru oamenii care vor să colaboreze cu tine. Practic, degeaba ești as într-ale identităților vizuale, dacă ești o persoană dificilă, care nu se ține de deadline-uri, care uită să livreze proiecte complete sau alte cele.
Uite câteva exemple de soft skills pe care e bine să le ai:
Astăzi punem reflectorul pe nimeni altul decât Rob de la Panter, tipul care face tutorialele alea mișto despre cum să creezi pattern-uri abstracte, efecte 3D, AI art, diverse chestii în After Effects, Photoshop și muuulte altele. Robert meșterește ceva mai tot timpul, he is always up to something, iar din cauza asta prietenii lui îl asociază cu Rick din Rick & Morty. Dacă mergi pe paginile lui de Insta, YT sau Behance, vei înțelege de ce.
Da, mă simt descurajat mereu. Mă mir că încă stau bine cu creativitatea, încerc să mă manage-uiesc cât pot. Dar când încerci să creșți un brand, îi mult mai greu. Ai mai multe responsabilități, ar trebui să învăț să fac team leading ASAP și să angajez alți membri, pentru că singur e prea greu, eu fac designurile, video editing, branding, consultanță, vânzări, etc. și la final o să ajung să fac un burnout, ceea ce nu vreau. Mă descurajez pe mine însumi mereu pentru că I got all the warning signs, nu că sunt negativ, ci creierul meu încearcă să mă protejeze. Dacă aș face numai design la un job cozy, acolo cred că aș avea zero descurajări. Iar eu în schimb încerc să înot și să stau uscat în același timp:))
Motivația mea se cam menține singură mai nou, deoarece locul unde mă aflu, situația curentă, nu este ceva de vis și încerc să urc pe o poziție mai bună. Momentan ăsta e un scop destul de arzător:))
Plus că mereu sunt curios de chestii noi, să testez, să văd ce iese, să creez ceva inovativ sau să descopăr ceva creativ. E o joacă plăcută care te menține în flux.
Am multe motivații, dar aici trebuie și disciplină. Și când e vorba de disciplină, provocarea e să faci lucrurile alea pe care urăști să le faci. Asta a fost singura chestie care m-a adus aici, așa am reușit să mă dezvolt foarte mult în design, marketing, business, să învăț animații, să fac portofolii la care visam și să cresc o audiență.
Dezvoltarea și creșterea e un proces dureros și e inevitabil. Oricum o să vină creative blocks sau momente de descurajare și scuze. Nici mie nu mi-a plăcut niciodată să merg la școală și să învăț matematică sau să citesc, dar fără ele nu se poate trăi.
Hmm nu m-am gândit niciodată la asta. Răspunsul care îmi vine acum în minte este: băiat deștept, ajutător și determinat. Sau ar mai fi o varianta mai clară la care mă gândisem mai demult, The Gordon Ramsey of graphic design.
Do what matters most - Rob Shallenberger
Avansând cu cititul cărții lui Shallenberger, am ajuns la matricea de mai jos, care este folosită pentru a ajuta persoane / echipe să își concentreze eforturile în direcțile care contează cel mai mult.
Practic, aceste 4 pătrățele prezintă tipurile de activități pe care le avem într-o zi.
Q1- Do it - sunt taskurile urgente, care apar uneori neplanificate și pe care trebuie să le rezolvi cu prioritate. De exemplu, la muncă este normal să fii în Q1 ocazional, dar în momentul în care îți petreci toată ziua în Q1, este posibil să fii nevoit să îți revizuiești modul în care îți gestionezi timpul. (P.S.: Procrastinarea și amânarea taskurilor pe ultima sută de metri sunt un factor care influențează în mod semnificativ petrecerea timpului tău în Q1)
Q2 - Focus - Acestea sunt taskurile pe care le faci pentru a-ți îndeplini obiectivele. Dacă vrei să înveți After Effects în 6 luni și ți-ai propus să acorzi 5 ore pe săptămâna pentru asta, cele 5 ore vor fi parte din Q2. De obicei acțiunile pe care le faci aici nu sunt stresante și te vor ajuta pe termen lung. Atunci când te focusezi cu intenție pe Q2, reușești să îți faci timp pentru muncă, viața socială, proiecte personale and so on.
Q3 - Manage - Aici intră taskurile urgente, dar care nu au un impact pentru îndeplinirea obiectivului tău. Aici intră toate call-urile alea care puteau fi un email, vizitele surpriză sau taskurile care sunt basically degeaba. Atunci îți petreci mult timp în Q3, trebuie să înveți să prioritizezi ce este important și să delegi ceea ce nu contribuie semnificativ la rezultatele pe care ți le-ai propus.
Q4 - Eliminate - Aici intră tot timpul petrecut pe Netflix, când termini un sezon dintr-un serial într-o singură noapte, timpul petrecut scrollând pe Insta Reels și cam orice activitate dusă în exces care contribuie la pierderea timpului tău.
Ca și concluzie, ideal este să îți gestionezi timpul și activitățile astfel încât să petreci majoritatea timpului tău în Q2, acolo unde poți să te focusezi în mod intenționat pe obiectivele tale.
Dacă bugetul clientului este mult mai mic față de prețul pe care l-ai cerut, să zicem că potențialul client vrea să-i faci un logo la 300 de euro, iar prețul pe care l-ai cerut este de 1500 de euro, nu are nici un rost să negociezi cu el. Nu are nici un rost să îți pierzi timpul.
Ce poți face este să-i recomanzi un designer care lucrează la un preț mai mic sau să-i spui să apeleze din nou la tine când are bugetul corespunzător. Nu-l poți convinge pe un client care a pornit cu gândul să cheltuiască 300 de euro să cheltuiască 1500 de euro. End of story. Și apropo, în caz că te gândeai să “lași din preț”, să știi că asta este o mișcare disperată. Ce transmiți dacă de la 1500 treci la 300? DISPERARE! Credibilitatea ta se va face nevăzută.
De ce ai clienți cu buget restrâns? Pentru că transmiți imaginea unui designer cu buget restrâns. Și opusul este valabil. Dacă vrei clienți cu bugete mari, atunci trebuie să transmiți imaginea unui designer din spectrul high-end.