ediția 34
În ultimele zile mă gândeam câte identități vizuale am făcut de-a lungul timpului și care este procentul de implementare cu succes ale lor.
Procentul de implementare “corectă” care să îi facă cinste identității este mic. Asta, presupunând că mi-am făcut treaba cinstit și complet. Mi s-a întâmplat de nenumărate ori să fac un întreg sistem vizual, cu manual de brand, cu absolut tot, iar implementarea să fie de tot rahatul.
Eu sunt absolvit de “vină”, mi-am făcut treaba bine și ce urmează după, nu mai e problema mea. Dar parțial este problema mea pentru că deep inside simt că cineva a scăzut brusc standardele și parcă a zis “lăs’ că merge și-așa”, iar asta nu mi se pare corect față de client și față de mine.
Spre bucuria mea am avut proiecte care au fost implementate lacrimă. Adică ce am făcut eu a căzut în mâinile unor designeri smart care să ducă povestea mai departe corect.
Problema este că majoritatea clienților nu alocă buget de implementare către designer. Nici măcar clienții care au combustibil monetar.
La ce mă refer?
Ca freelancer faci o identitate vizuală unei companii, iar clientul este în extaz. Amazing! După 2 luni, vezi cum ce ai făcut tu… layout-ul, compoziția, line height, letter spacing, culori etc sunt folosite total greșit iar noile designuri arată ca naiba. Și asta cu toate că ai pregătit totul ca la carte. Designul tău cade în mâinile altor designeri mai puțin experimentați. Rezultatul este evident.
Așa că, ce-i de făcut? Eu aș propune câteva sesiuni de training cu echipa de design și poate marketing. Câteva runde în care tu ca și creator al identității să ai ocazia să observi cum anume este implementată și folosită munca ta.
Asta vine și în interesul clientului pentru că în felul acesta se asigură că totul se va face în conformitate cu ce ai creat tu inițial. Ba mai mult că există loc de extindere împreună cu echipa de designeri și marketeri.
Mulți dintre clienți nu văd asta. Și ar fi greșit să presupunem că ar trebui să o vadă, însă ce putem face încă de la bun început este să-i facem conștienți de posibilele neajunsuri.
În cazul în care nu ai avut plăcerea să îl cunoști pe Carazan Vadim, acum este momentul. 😌 Vadim este un super designer de brand, cu o minte analitică, gândire flexibilă și perseverență cât încape.
Modul în care vede viața este o inspirație pentru noi, amintindu-ne că de multe ori puterea este tot în mâinile noastre, chiar și atunci când lucrurile nu merg așa cum ne-am dori.
Înainte să citești rândurile de mai jos ale lui Vadim, nu uita să arunci o privire peste munca sa:
Twitter, Dribble, Behance, Insta: @vadimcarazan
Mă simt cel mai bine când am mai multe proiecte și probleme de rezolvat prin creativitatea mea. În ultimele două luni, am observat o schimbare drastică în relația mea cu clienții. Aceștia vin mai rar, iar mulți dintre ei par neserioși.
Această situație a fost o consecință naturală a schimbărilor care s-au produs la algoritmul pe Dribbble (sursa mea principala de clienți). Acest lucru a avut un impact negativ asupra activității mele și, la început, m-am simțit destul de afectat și nemulțumit de mine însumi.
Cu cât îți hrănești mintea cu nemulțumiri, cu atât devine mai greu să creezi. Am reușit să depășesc această perioadă dificilă prin perseverență. În ciuda dezamăgirii și descurajării, am primit o mare doză de energie și motivație pentru a face lucruri noi și mai bune.
În fond, aveam nevoie de această energie și acum sunt bucuros că am aceste perioade dificile, pentru că știu că disconfortul poate fi sursa de evoluție și schimbare.
Dacă ar fi fost adresată cu câteva luni în urmă, nu aș fi știut cum să răspund. Perioadele dificile din viață pot determina schimbarea și am reușit să identific trei sfaturi importante pentru mine:
Recent am realizat că pot păstra interesul în munca mea doar dacă fac și lucruri pentru mine, nu doar pentru clienți.
De exemplu, am început să explorez 36daysoftype pe Instagram și pot spune că este foarte distractiv. Și cred că aceasta este cheia răspunsului la întrebarea din spatele tuturor lucrurilor: să te distrezi - acesta este secretul pentru a păstra motivația și interesul.
În proiectele pentru clienți încerc să fac același lucru, să mă distrez, să explorez combinații de forme și culori.
Dacă ar fi să răspund acum câțiva ani, când designul reprezenta o parte prea mare din mine, aș fi spus că primul lucru pe care mi-l doresc este să fiu amintit ca un designer foarte talentat.
Dar acum am înțeles că sunt mult mai mult decât un designer și că oamenii contează mai mult decât designul.
Aș vrea să rămân în memoria oamenilor ca un om bun, care a iubit și a ajutat pe cei care aveau nevoie.
Te interesează psihologia culorilor, dar nu ai vrea să te aventurezi prin paginile unor cărți greoaie și ultra academice? Excelent, pentru că vrem să îți recomandăm o carte absolut captivantă: The Secret Lives of Color de Kassia St. Clair.
Cartea se potrivește ca o mănușă pentru orice designer / artist / creativ / curios, fiind o lectură fun, care te va ajuta să înțelegi în profunzime culorile.
Aspectul cel mai fascinant al cărții este faptul că autoarea îți prezintă povestea a 75 de culori, vorbind despre istoria, semnificația și influența acestora asupra culturii și societății.
Te las cu 3 spoilere:
Ai avut o discuție cu clientul, ați bătut palma pentru buget, iar acum vine momentul în care clientul te întreabă care sunt următorii pași. Ideal ar fi să nici nu fie nevoie să întrebe clientul, ci să îi spui tu direct ce este de făcut pe mai departe. În principiu următorii pași sunt semnarea contractului și plata primului avans.
O sugestie pe care o am pentru tine este să nu mai zăboveșți prea mult la poveșți. Ai stabilit ultimele detalii, totul este clar, ți-ai luat lucrurile și ai plecat.
O discuție de final, de umplutură ar putea deveni prea elaborată și ar putea merge în direcții greșite. Când ești la început, există câteodată o tendință de a te justifica. De ce practici prețul ăsta și nu un alt preț.
Asta ar putea sădi în mintea clientului o sămânță de îndoială. Așa că go go, nu mai sta la povești. După ce ai ieșit din perimetrul clientul, merită să sărbătorești această reușită.