Ediția 82

Folosește incertitudinea și neclaritatea în avantajul tău

3
 min timp de citire

Cum poate incertitudinea și neclaritatea să îți fie de folos în relația de lucru cu un client?

Stai puțin. Incertitudine? Neclaritate? What? Cine ar vrea să se confrunte cu incertitudine și neclaritate? Nimeni, desigur.

În realitate însă, acestea există în fiecare proiect. În unele mai puțin, iar în altele cu nemiluita. Știu, s-ar putea să fie "neclar" ce vreau să zic prin incertitudine și neclaritate, așa că cel mai bine este să îți dau un exemplu din viața reală, prin care am trecut chiar eu.

De multe ori te confrunți cu situații în care brief-ul primit de la client este foarte greoi și confuz. Asta se întâmplă poate ceva mai des în product design (ca notă generală).

Așa vin cerințele “de la cei de sus”. Până și pentru client lucrurile nu sunt 100% clare. E și mai complicat în momentul în care brief-ul este o listă de bullet points sau o serie de schițe desenate cu creionul pe un șervețel.

Incertitudinea și neclaritatea sunt la ele acasă.

Un labirint mental

Am avut ocazia să lucrez cu un astfel de client, care mi-a trimis un brief sub forma unei liste de bullet points.

Această listă a venit din partea echipei de development și conținea detalii despre fiecare modul, componentă sau pagină, precum și tot felul de explicații. De la butoane, etichete, input-uri, ce se întâmplă când apeși pe toggle-ul X, comentariile mai multor oameni despre anumite interacțiuni, liste de verificare, statusuri, gamification, etc wtf.

Și toate acestea erau explicate în vreo 15 pagini într-un Google Doc.

Un adevărat labirint mental. Crazy shit!

Dacă îți imaginezi că această colaborare a creat multă instabilitate și frustrare în relația cu clientul... ei bine, pot să îți spun că nu a fost deloc așa. Ba chiar a fost una dintre cele mai faine și lucrative colaborări.

Confuzie că nu știu cum naiba să descifrez ce-i acolo? Yup.

Nesiguranța că nu știu cât timp îmi va lua și că e posibil să estimez foarte greșit? Yes please!

Când te confrunți cu astfel de situații, îți vine s-o iei la fugă.

Apoi te întrebi cine dracu te-a pus să accepți proiectul și inevitabil te gândești la tot felul de scenarii horror prin care acest proiect va eșua.

Toate astea aduc un efect secundar extrem de nociv: nu îți mai dai interesul în rezolvarea problemei. Îți pierzi mojo-ul pentru că ai ceață în cap după atâta volum de informații.

Însă este responsabilitatea ta profesională să faci ordine printre idei, să clarifici și să vii cu soluții. Asta este bariera peste care dacă treci, lucrurile devin mult mai ușoare și mai enjoyable.

Cuvântul cheie este claritate. Pentru a ajunge la claritate, ai nevoie de un proces sistematic care poate varia de la o situație la alta. E de așteptat.

Vreau să îți povestesc cum mi-am dezvoltat eu propriul proces (adaptat la colaborarea cu acest client), poate te va ajuta să îl creezi pe al tău.

Acum… acel brief extrem de lung sub formă de listă, pe mine ca designer nu mă ajuta prea mult.

Aveam nevoie de multe clarificări, și nu doar pentru mine. Trebuia să mă asigur că avem aliniate așteptările. Nu de alta, dar urma să trimit și o ofertă de preț care să reflecte volumul de muncă.

Echipa era formată din developeri, un product manager și un om de marketing. Din start, o echipă variată, cu putere de decizie mare. Trebuia neapărat să aud părerea fiecăruia, așa că am organizat o sesiune de discovery înregistrată, în care scopul era să deslușim toate misterele și să nu lăsăm nimic în aer.

Am luat fiecare element în parte și l-am discutat, făcând schițe live acolo unde era cazul. După 2 ore și jumătate, toată lumea era pe aceeași lungime de undă, iar eu aveam toate datele necesare pentru a face estimările corecte.

Mega pro tip: în 2 ore și jumătate, 4 oameni pot spune foarte multe, mai ales dacă este un subiect tehnic, așa că cel mai bine este să înregistrezi fiecare întâlnire pentru a putea face un review ulterior, în ritmul tău.

În acest caz, a fost nevoie să parcurg înregistrarea încă o dată pentru a extrage informațiile detaliate.

Sunt lucruri pe care le auzi pentru prima dată când revizuiești acea înregistrare. Multe idei și observații scapă în conversațiile normale, dar ele contează foarte mult când trebuie să te asiguri că ai informațiile complete.

Pe scurt, iată cum poți aborda această idee:

  1. Este datoria ta să clarifici informațiile.
  2. Organizează un discovery meeting înregistrat și pune cât mai multe întrebări.
  3. Revizuiește înregistrarea și ia notițe detaliate.
  4. Grupează pe categorii frânturile de informații extrase. De exemplu: pagini prioritare, lucruri care nu se mai fac, asseturi grafice necesare. Tu decizi cum le definești.
  5. Doar după ce ai toate informațiile complete te poți ocupa de estimarea lucrării.

Proiectul a fost foarte mare și complex iar bugetul a fost direct proporțional cu gradul de dificultate al problemelor.

Când faci lucruri dificile, ai tot dreptul să ceri bani serioși pentru asta. Unii clienți nu vor să își bată capul cu incertitudinea și neclaritatea și vor accepta propunerea de preț fără rețineri. Și asta pentru că tu vei prelua o parte bună din risc.

Ca profesionist, e responsabilitatea ta să aduci claritate acolo unde lipsește.

Când te confrunți cu situații complicate și incerte, nu te descuraja. Amintește-ți că ești acolo pentru a-i ajuta pe clienți cu expertiza ta.

Acceptă incertitudinea ca pe un best buddy

A fost musai sa dau exemplul de mai sus pentru ca acum putem vorbi despre incertitudine si neclaritate ceva mai lejer.

Primul pas este să accepți incertitudinea, nu să lupți împotriva ei.

Acceptarea nu înseamnă renunțare, ci mai degrabă recunoașterea că nu poți controla totul. Când accepți incertitudinea, îți dai voie să fii flexibil și să te adaptezi la noi situații.

Incertitudinea legată de viitor va fi mereu prezentă. Face parte din natura noastră umană. Cu cât încercăm să privim mai departe în viitor, cu atât incertitudinea crește. Ne vom îndoi de rezultate, de evenimente sau de decizii.

Dar stai așa.

Hai sa mergem puțin meta :)) here we go.

Din momentul prezent nu poți schimba ceva ce nu s-a întâmplat încă. Viitorul devine prezent oricum. Tot ce poți controla sunt alegerile pe care le faci azi. Acum. În acest moment. (dă-mi un reply și spune-mi dacă m-am dus prea meta-teta-eta)

Estimarea prețului pentru un proiect aduce întotdeauna o doză de incertitudine.

De ce te plângi că nu știi cât timp îți va lua să finalizezi un proiect?

De ce te plângi că nu știi câți bani să ceri?

Toate aceste întrebări aruncă o ancoră într-un viitor neclar.

Singurul lucru înțelept pe care îl poți face este să preiei controlul asupra prezentului și să începi prin a clarifica informațiile. A

i primit un proiect complicat? Super! Fă-ți timp să îndepărtezi toate layerele până ajungi la m-i-e-z.

Neclaritatea pe de alta parte este lipsa preciziei.

Este o situație în care informațiile disponibile sunt incomplete, confuze sau ambigue.

Neclaritatea apare atunci când detaliile nu sunt bine definite sau când nu ai toate datele necesare pentru a lua o decizie informată.

Tu poți trăi cu gândul că ai luat decizia să faci o ofertă de preț sau o estimare pentru ceva ce nu s-a discutat? Nu? Good, you have a conscience.

Ia cu tine următoarele idei

  1. Este responsabilitatea ta să clarifici informațiile primite de la client.
  2. Unde este posibil înregistrează întâlnirile ca ulterior să poți revizui informațiile care scapă.
  3. Încearcă să ajungi la miezul problemei cât de repede.
  4. Acceptă incertitudinea și nu lupta împotriva ei.
Portret Stefan Asafti