Ediția 75
Unii clienți chiar nu au limite.
Deseori profită de slăbiciunea noastră de people-pleasers și nu sunt dispuși să plătească pentru timpul și efortul nostru.
Ba mai mult, vin cu o grămadă de cereri care ulterior au un efect negativ asupra întregului proiect.
Fie că-i logo sau website sau whatever, după 1000 de schimbări te trezești cu un design care nu te mai mulțumește și e cu totul altceva față de varianta inițială.
Ai lucrat mult prea mult pentru aceiași bani și într-un final nu îți mai vine să îl pui în portofoliu pentru că-i o lucrare mediocră. Mi s-a întâmplat de multe ori :))
Așadar, cum stabilești limitele?
Motivul principal pentru care un client o mai ia pe arătură și dă drumul robinetului infinit al modificărilor este comunicarea precară.
Asta se întâmplă când sari direct la soluții și petreci prea puțin timp în etapa de empatizare și definire a problemei.
Știi la ce ma refer. “Fă-mi un logo.” , “Da, sigur! e gata în 2 zile.” Nimic emoțional aici.
Comunicarea clară este facilitată de buna înțelegere a problemelor sau a provocărilor pe care le are clientul tău.
Dar când NU înțelegi provocările clientului și NU reușești să îi explici în termeni simpli care-i procesul tău de lucru și la ce să se aștepte în relația cu tine, atunci se produce o deconectare masivă în claritatea mesajului.
Rezultatul va fi dezastruos. Fiecare va face presupuneri (no bueno!).
Soluție: Aliniați-vă așteptările încă de la prima întâlnire, subliniind problemele și procesul de lucru.
Cealaltă cauză pentru care un client o mai ia pe arătură și dă drumul robinetului infinit al modificărilor este un proces de lucru deficitar.
Procesul tău de lucru cuprinde toți pașii care trebuie făcuți în colaborarea cu clientul.
De la onboarding, la crearea brief-ului, câte runde de feedback oferi, prezentare, prototipare și așa mai departe.
Ne oprim la rundele de feedback.
Când îi explici clientului despre modul în care veți lucra, este foarte important să menționezi și câte runde de revizii vei include în colaborare.
Trebuie să îi dai un număr specific încă de la început.
Îi poți spune de exemplu că fiecare logo include între 3 și 5 runde de feedback.
O altă informație care vine în completare, de care clientul trebuie neapărat să afle este că pentru orice extra rundă de feedback se face o nouă estimare de costuri.
Îi spui asta clar la început (în discuția de la cafea.)
Să știe că dacă trece de cele 3-5 runde incluse, va trebui să plătească.
Asta va ajuta la descurajarea cererilor excesive.
Odată ce îi prezinți informațiile pe tavă, îl faci muuuult mai conștient de modul în care lucrurile vor decurge.
Și pentru a consolida înțelegerea, incluzi toate aceste detalii în contract.
Planul de Lucru al contractului poate include asta:
Design logo
3 runde de revizii incluse care se desfășoară în felul următor.
Runda 1 - 3 august 2024 include:
Runda 2 - 5 august 2024 include:
Runda 3 - 7 august 2024 include:
Aprobare finală - 8 august 2024
*Rundele suplimentare de feedback se vor estima separat
—
Clientul trebuie să fie conștient de punctul de start și de finalizare a întregului proces.
Comunicare clară + Proces de lucru definit + Contract = responsabilitate mult mai mare din partea clienților și liniștea ta sufletească.
După ce am făcut o postare pe Instagram despre scris în această săptămână, consider că ar fi potrivit să continuăm discuția.
Vă recomand să ascultați acest episod de podcast, unde dezvolt mai mult subiectul privind importanța scrisului pentru designeri.