Ediția 78
Oricât de mult îți dorești să-ți fie acceptate ideile, trebuie să realizezi că nu întotdeauna se va întâmpla asta. Ba chiar, nici n-ar fi corect să îți fie acceptate toate ideile.
Și ce faci dacă îți sunt respinse propunerile? Pleci cu buza umflată și plângi în pernă toată noaptea doar pentru că egoul tău a avut de suferit puțin?
În fiecare proiect se va duce o bătălie între egouri. De multe ori, primul ego plin de sine este al tău, al creatorului. Oricât de mult vrei să crezi că tu ești persoana care pune punctul pe “i”, e departe de adevăr.
În orice proiect există trei tipuri de opinii. Prima este opinia ta, a doua este opinia clientului și a treia este opinia audienței (clienții clientului). Întrebarea care apare inevitabil este: care contează cel mai mult?
Tu aduci expertiza tehnică și creativă în proiect.
Rolul tău este să găsești echilibrul între nevoile utilizatorilor și obiectivele clientului, oferind soluții potrivite și eficiente. Cu toate astea, opinia ta poate să fie subiectivă și nu întotdeauna în concordanță cu ce își doresc clienții sau audiența (clienții clientului).
Ce să-i faci. Așa suntem noi oamenii. De prea multe ori facem presupuneri pe care le luăm drept adevăr, doar ca să constatăm că de fapt am greșit în mod epic.
Clientul tău are o viziune și obiective de business clare.
El știe ce își dorește să obțină prin proiect și cum acest proiect se încadrează în strategia sa generală.
Trebuie să te asiguri că designul pe care îl faci sprijină aceste obiective și contribuie la succesul businessului său.
Practic trebuie să faci un downgrade la ego.
Până la urmă, clientul este cel care are ultimul cuvânt în ceea ce privește produsul final. Totuși, clienții nu sunt întotdeauna cei care folosesc sau consumă direct produsul.
Deși este logic că designul ar trebui să se concentreze pe nevoile clientului, acest lucru nu este întotdeauna evident.
Când te prinde febra creativității, tot ce îți dorești este să termini proiectul și să îl începi pe următorul. În acest fel îți scapă din vedere obiectivele și nevoile specifice ale clientului.
Aceștia sunt utilizatorii finali ai produsului sau serviciului.
Dacă audiența nu este mulțumită, atunci toate eforturile sunt în zadar, indiferent cât de bine a fost realizat proiectul după cerințele clientului.
Opinia ta contează pentru a ghida proiectul în direcția corectă, dar trebuie să fie mereu în armonie cu celelalte două opinii.
Deci, care opinie contează cel mai mult? În mod ideal, ar trebui să găsim un echilibru între toate trei. Dar dacă ar fi să alegem, opinia audienței și a clienților clientului sunt de cele mai multe ori cele care ar trebui să primeze.
Întâlnim des situații în care clientul se trezește peste noapte crezând că este art director. Mi s-a întâmplat și mie de câteva ori. Tot ce pot spune este că, în acel moment, proiectul riscă să se ducă în cap.
Sigur, am zis-o cu o conotație negativă față de acel client însă, nu poți ignora faptul că s-ar putea ca acel client să vină cu idei chiar bune. N-a fi el instruit într-ale designului, dar ideile sunt gratuite și oricine le poate scoate la suprafață.
Așadar, nu e corect să ignori ideea lui. Dacă o ignori, asta înseamnă că începi să faci presupuneri. De obicei aici, e posibil să fie “game over”.
Este foarte enervant când clientul îți bagă pe gât tot felul de idei. Dar gândește-te că reticența ta de a le explora poate veni din atașamentul față de ideile pe care le-ai dezvoltat inițial.
Câteodată te îndrăgostești prea rapid de propriile idei și îți uiți pălăria de profesionist în cuier.
Rezistență vei avea aproape la fiecare pas din procesul tău de creație.
Prin ce modalități poți să opui rezistență pentru a prelungi viața ideilor tale?
Prin construcția argumentelor.
Să nu uităm că avem de-a face cu o bătălie de opinii. Cine vine cu argumente solide, câștigă. Pregătește-te.
Nici nu mai intră în discuție faptul că este fundamental să-i prezinți clientului conceptele. Pui totul într-un format vizual, logic și structurat, îl iei de mână pe client și-l porți prin toată povestea. Până acum, super!
Dar ce se întâmplă dacă acesta schimbă direcția de mers după ce ai făcut prezentarea (aia de 97 de slideuri)?
Nu te oprești să-i prezinți munca ta.
Știi cum e? După ce depui efort să-l convingi pe client cu prezentarea ta, pentru alea 2 idei noi venite de la acesta, lași garda jos. Te oprești să oferi aceeași experiență cum ai făcut-o în prezentarea inițială, considerând că nu se mai merită efortul.
Asta înseamnă că începi să reduci din contextul creat, mergând pe premisa că prezentarea și-a făcut efectul și că acel client a înțeles ce a vrut să spună autorul (da, tu).
Din punctul meu de vedere, este o abordare ciuntită. O cale rapidă de scăpare și lipsă de asumare.
Indiferent cât de mare sau mică este schimbarea cerută de client, trebuie să menții energia prezentării inițiale. Faci trimitere constantă la ideile agreate inițial. Prezinți totul în contextul before & after.
Îți susții punctul de vedere. Demonstrezi de ce ideea nouă a clientului nu este la fel de bună comparativ cu ideea inițială. Sau chiar inversul. Cum noua idee contribuie la îmbunătățirea soluției. Îți dai seama ce client fericit vei avea, nu? 🤌
Argumentele bune nu există doar în capul tău. Te poți uita la ce fac alții în industria ta și, mai mult, la ce fac și spun alții în industriile conexe.
Prin spusele altora construiești autoritate în argumentarea ta. Îi aduci clientului în vedere anumite informații pe care nu le știa și care îți pot susține ideea.
Dacă un studiu foarte cunoscut spune că albastrul este o culoare asociată cu “business” apăi “dom’le client vezi și tu că nu putem folosi verde fosforescent fără a fi afectată imaginea companiei”.
Atâta timp cât înțelegi clienții clientului, ai un as în mânecă. Clientului îi poate scăpa din vedere faptul că nu el este utilizatorul final. De aceea, poate veni cu idei de tot felul. În caz că nimic nu mai funcționează în apărarea ideilor tale, scoți asul din mânecă și întrebi dacă noua idee servește consumatorilor finali.
“Înțeleg că vrei verde fosforescent aici, dar crezi că utilizatorii tăi doresc asta? Îi ajută? E în interesul lor schimbarea? Hai să întrebăm.”
Să vezi ce rapid se sting unele frustrări (creative) doar la gândul că cei care aduc bani clientului au un cuvânt important de spus.
Opinia ta este foarte valoroasă cu siguranță, dar într-un context colaborativ, este obligatoriu să integrezi și să echilibrezi toate punctele de vedere.