ediția 50

Riscurile experimentării pe bani clienților

3
 min timp de citire

Ca profesionist, ești dator să acționezi în interesul clienților tăi, oferind servicii sau produse de calitate. Experimentarea pe banii lor este, însă, o abordare controversată și poate fi considerată o încălcare a încrederii acordate.

Imaginează-ți că primești un proiect pentru a crea o identitate vizuală. Ulterior, observi că clientul are nevoie și de web design. Cu toate că nu ești expert în aria asta, decizi să te ocupi și de site.

Acesta este un exemplu de experimentare pe banii clientului, căutând să obții beneficii financiare și experiență, chiar dacă nu ești suficient de pregătit.

Cu toate că există ocazii când este tentant să înveți în timp ce lucrezi la un proiect, riscurile sunt mult mai mari decât beneficiile. O abordare neprofesionistă poate deteriora relația cu clientul, poate duce la rezultate mediocre și poate cauza pierderi financiare sau de timp.

Clientul se așteaptă ca tu să ai competențele și abilitățile necesare pentru a răspunde cerințelor. Încălcarea acestei încrederi poate ruina relația de business. Ba mai mult, un lucru mediocru sau livrat sub standard poate aduce prejudicii și frustrări.

Există, totuși, modalități de a experimenta etic. În primul rând, transparenta este esențială. Dacă nu stăpânești bine un skill, it’s ok. Recunoaște acest lucru și recomandă clientului un specialist. Faci cel puțin 2 oameni fericiți. 😃

Acesta este un mod de a acționa în interesul clientului și de a construi o relație bazată pe încredere.

Totuși vei avea momente unice când ți se arată ocazia să experimentezi. Să îți validezi niște abilități sau să înveți ceva nou doar lucrând la acel proiect. Ei, aici vine asumarea.

Tu îi ceri bani clientului pentru logo design, adică partea aia care poți să o livrezi la standarde înalte, însă ce faci tu pe lângă pică doar în terenul tău. Îți asumi că s-ar putea să pierzi bani și timp. Dar n-ai încotro.

Personal am avut o grămadă de proiecte în care am experimentat pe banii și timpul meu, niciodată al clientului.

Am livrat la standarde înalte identitatea vizuală, dar voiam să experimentez și să învăț cum aș putea să animez logoul. Am avut ocazia bună să fac asta, iar după ce mi-am dat toate filmele, am lucrat nopțile, am urmărit tutoriale...într-un final am văzut cum e și latura asta a animației.

Cu tot acest cost de timp și bani din partea mea, am reușit să supralivrez. Am venit în fața clientului cu bonusuri, care au avut doar efecte pozitive. Eu că am învățat, el că a primit în plus ceva util.

Fragmente din cărți

Indistractable - Nir Eyal

Am povestit în ediția anterioară despre cum distragerile sunt declanșate de anumite aspecte inconfortabile din viața noastră personală / din interiorul nostru.

Nir propune în carte câteva exerciții practice pentru a-și ajuta cititorii să le dea de furcă distragerilor ăstora care le fac viața mai grea. Vei găsi exerciții pentru a-ți controla factorii declanșatori (unul dintre ele constă în identificarea triggerelor și investigarea disconfortului care a dus la ele - în psihologie simpla identificare a unui impuls poate ajuta la gestionarea lui).

Un alt exercițiu care ni s-a părut mișto este să îți organizezi calendarul în funcție de valorile și de lucrurile importante pentru tine. Poți să îl împarți în 3: activități care sunt despre tine, despre tine și relațiile cu oamenii dragi și despre munca ta. Planifică activitățile pe aceste 3 planuri în funcție de ce este important pentru tine. Multe lucruri care nu sunt planificate aici, pot fi considerate o distragere (acolo unde se aplică).

Freelancing

Excesul de beneficii poate fi dăunător fidelizării clienților

1 an de zile am mers să fac mișcare la Wordclass, dar a venit momentul să schimb sala.

Problema (mea) cea mai mare a fost că beneficiile erau mai multe decât aș fi avut nevoie. Toate astea se reflectau în preț. Prețul crescuse cu 150 de euro într-un an, ajungând la 3200 lei pe an. O creștere substanțială și total nejustificată pentru mine și pentru nevoile mele.

Ar fi fost de ajutor să existe o opțiune de personalizare a beneficiilor, astfel încât să pot alege doar ceea ce am nevoie și să plătesc un preț mai mic. Aș fi rămas.

Până la urmă contează mult life time value (LTV) al clientului. Vrei să-l ţii cât mai mult, nu?

Nu pot sa neg că am simțit că-i un rip off.

Am aterizat la 18GYM (1450 lei / an) sală imensă, aparate excelente and all that. Iar prețul mi se pare corect pentru ce am eu nevoie.

Ce vreau sa zic de fapt este că în momentul în care discrepanta de preț este așa de mare și serviciile foarte similare e timpul să te deconectezi emoțional de brand și să te reorientezi către opțiunea cea mai optimă.

Începi să te gândești câte lucruri interesante și utile chiar poți face cu diferența de bani.

Portret Stefan Asafti