Ediția 109
Newsletterul de azi este mai special, pentru că vine direct dintr-o lecție din viitorul curs pentru freelanceri la care lucrez. Face parte din modulul Design financiar.
Anyway, e și multă cale de bătut până o să fie gata, dar se lucrează.
Zic să ne încărcăm pompele financiare și să începem.
Banii sunt combustibil pentru businessul tău și prea puțin se vorbește despre ei.
În freelancing te vei lovi destul de mult de termenul ăsta: valoare. Dar ce este valoarea dincolo de bani? E ceva pe care nu poți pune degetul, pentru că valoarea este subiectivă și se află în ochii celui care privește.
Gândește-te la asta: ai două tricouri, ambele din bumbac, ambele confortabile. Unul costă 50 de lei, celălalt 500. Care e diferența? Percepția. Brandingul. Povestea din spatele produsului.
La fel e și cu serviciile tale. Dacă tu ceri 20 de euro pe un logo și alt designer cere 2.000, clientul o să se întrebe: “Mbăă, oare cel de 20 de euro știe ce face? O fi vreun începător?”
Prețurile mici pot fi percepute ca un semnal de alarmă. Dacă tu nu îți valorizezi munca, de ce ar face-o altcineva?
Cu toții suntem valoroși în felul nostru. Valoarea ta, percepută de un client, este diferită de valoarea altuia, percepută de același client. Și e normal. E ceva ce trebuie acceptat.
Ca freelancer, ai 3 misiuni importante de îndeplinit:
1. Să îți înțelegi propria valoareCând îți înțelegi valoarea, îți crește și încrederea.
2. Să creezi cât mai multă valoare în piațăSă te faci văzut/ă, să creezi conținut, să te poziționezi ca expert sau expertă.
3. Să îți crești valoarea Să crești percepția valorii tale. Nu doar prin preț, ci și prin poziționare, portofoliu, skill-uri de comunicare etc. Adică să-i lași pe cei din jurul tău să zică: “Da măi, persoana asta este importantă, este valoroasă.”
Este foarte important să vorbim și despre percepție.
Percepția este modul în care oamenii interpretează și înțeleg realitatea pe baza informațiilor disponibile. Nu este despre ce este adevărat, ci despre cum este perceput ca adevărat.
Percepția este realitatea în mintea cuiva, chiar dacă acea realitate poate fi influențată de factori subiectivi: experiențe anterioare, emoții, context social, branding, influențe externe etc.
Dacă vezi pe cineva îmbrăcat elegant, care vorbește sigur pe el și conduce o mașină scumpă, vei presupune automat că este o persoană de succes. Chiar dacă nu știi nimic concret despre el.
Dacă un freelancer cere 50€ pe un logo și altul cere 500€, ai putea crede că cel de 500€ este mai bun. Chiar dacă nu ai văzut încă munca lor.
Pro tip: Pentru că tot timpul ne formăm în minte percepții (de multe ori greșite), facem presupuneri la fel de greșite. Înainte să vii cu tot felul de ipoteze despre un proiect sau o persoană, cercetează înainte.
Percepția influențează deciziile mai mult decât realitatea obiectivă.
Dacă știi cum să controlezi felul în care oamenii te percep, poți crește cât de mult sunt dispuși să plătească pentru serviciile tale.
Și am să zic o chestie care s-ar putea să nu îți placă.
Nu trebuie doar să fii bun/ă, trebuie să pari bun/ă.
Nu trebuie doar să livrezi calitate, trebuie să creezi și impresia de excelență high-end. Și, bineînțeles, aici trebuie să faci totul cu moderație. Să nu pari ceea ce nu ești.
Oamenii au nas pentru șarlatani. Așa că ai nevoie de echilibru.
Cum ziceam, banii sunt combustibil pentru businessul tău. Așadar prețul are un impact direct în viața ta profesională cât și personală.
Printre cele mai mari frici în freelancing se numără: “Dar dacă cer prea mult și pierd clientul?”
Să ți-o dau pe aia clișeistică prima dată. N-ai pierdut niciun client, pentru că nu l-ai câștigat (încă). Află că un client care negociază la sânge și vrea totul cât mai ieftin… nu e clientul potrivit. Clienții de calitate nu caută cel mai mic preț. Ei caută cel mai bun rezultat.
Dacă cineva vine la tine și zice “Aoleu, prea scump, găsesc pe FivErRr cu 5 dolari”, zâmbește și spune:
“Super, pare să fie o opțiune potrivită pentru tine!”
Joacă-ți cartea cu sarcasm. Nu intra în jocul reducerilor absurde.
Cine nu își permite serviciile tale acum, nu înseamnă că nu va reveni peste 6 luni, când își dă seama că a ieșit mai scump să repare ceva făcut ieftin.
Este un subiect foarte vast, dar pentru asta găsești aici un articol.
Totuși, trebuie să iei în calcul trei lucruri:
Un semn clar că ai prețuri prea mici este dacă ai prea multe proiecte și prea puțin timp.
Dacă simți că nu mai faci față, crește prețurile și vezi ce se întâmplă. Clienții ideali vor rămâne. Ceilalți… e ok să plece.
Și, foarte important: scumpirea serviciilor tale nu trebuie justificată.
Nu trebuie să anunți pe Insta că “Dragii stimabili, din 1 aprilie cresc prețurile.” 😏 Pur și simplu, la următorul client, dă un preț mai mare. Testează. Vezi reacția.
Încă un semn important: Dacă mai mulți clienți, în succesiune, acceptă prețurile tale fără obiecții, atunci e clar că te subevaluezi și trebuie neapărat să îți crești prețurile.
În cele din urmă, nu vrei să fii pe modul “ieftin și bun”.
Vrei să fii “valoros/valoroasă și bine plătit/ă”.