Cum comunici unui client impactul designului tău

Autor:
Stefan Asafti

Află care sunt cele 3 aspecte esențiale pe care să le ai în vedere pentru a putea să îi comunici clientului valoarea designului tău.

Un skill foarte important din trusa unui designer este comunicarea. Indiferent de forma ei, fie scrisă, vizuală sau non-verbală, modul în care o practici face diferența dintre un client care spune “Da, vreau să lucrez cu tine” sau unul care devine tot mai nepăsător de ce ai tu de oferit.

Cum poți să-l faci pe un potențial client să priceapă cât de mult valorează designul sau serviciile tale? Cum poți să îi comunici asta? Păi hai să vedem.

Dacă ești pe grabă în loc să citești articolul, urmărește varianta video aici:

Calitatea clienților se va schimbă odată cu timpul și experiența pe care o acumulezi.

Dacă eșți designer la început de drum și încă nu ți-ai găsit audiența și încă nu ești bine poziționat pe segmentul tău, sunt șanse foarte mari ca majoritatea clienților tăi să caute un designer care face lucruri drăguțe. Vorbesc de designerul ăla artist, îl știi și tu. Cel care vede mai mult partea sclipitoare în design și mai puțin problema pe care designul ar trebui să o rezolve.

Cu cât acumulezi mai multă experiență, cu atât vei ajunge la clienți de calitate mai mare, care vor înțelege valoarea designului tău. Dar până să se întâmple asta, trebuie să lucrezi mai mult pe dezvoltarea abilității de comunicare. Mai ales în primii ani ca designer.

Și acum întrebarea se pune: De ce nu reușești să comunici eficient clientului valoarea designului?

Păi ar fi două motive:

  1. Nu ai suficientă încredere în tine
  2. Nu cunoști limbajul de business

Pentru a putea fi mult mai încrezător trebuie neapărat să îți cunoști domeniul. Aici nu vorbim doar despre aptitudinile artistico-designericeșți. Mai sunt și alte skilluri care trebuie dezvoltate cum ar fi marketing, vânzări și limbajul de business în general. Neîncrederea vine de multe ori din ceea ce nu cunoșți. Cu cât investești mai mult în tine, cu preponderență în educație, cu atât rezolvi mai ușor problema încrederii.

Și totuși ca designer ce înseamnă să folosești un limbaj de business? Trebuie să știi terminilogii complicate și să adopți un limbaj de lemn? Nici vorbă de așa ceva. Înseamnă să poți vorbi despre beneficiile pe care le poți aduce, în așa fel încât business ownerul să înțeleagă. Da? Beneficii. Ce beneficii îi poți aduce tu? Am folosit aici intenționat rom-englezismul "business owner" pentru a face legătura cu termenul "business". Patron sau client, n-ar fi sunat prea bine.

Așadar, cum îl faci pe business owner să înțeleagă beneficiile? Ei bine, ai nevoie de date contextuale (și nu generale) pentru a-ți argumenta punctele de vedere. Designul este o disciplină destul de greu de cuantificat pentru că de cele mai multe ori ea există în strânsă legătură cu alte discipline cum ar fi marketingul.

Dacă eșți la început de drum, nu te complica cu tot felul de metrici pe care poate nu le înțelegi. De exemplu să vorbești cu potențialul client despre market value pe design în România, pentru că ai aflat rezultatele unui chestionar făcut de nu știu cine. La noi în România din păcate nu există date concrete despre valoarea pieței pe design. Lucrurile se fac după ureche. Așa că, nu aduce în discuție metrici pe care nu le înțelegi, pentru că riști să pari nepregătit în fața clientului.

În schimb folosește-te de lucruri pe care le ai sub control. Poți aduce în discuție calitatea serviciilor tale. Poți vorbi despre procesul tău de lucru pentru a-i arăta clientului valoarea a ceea ce faci. Ba mai mult îi poți arăta lucrări făcute pentru alți clienți. Toate lucrurile astea le poți controla.

"Păi bun și dacă am doar proiecte fictive?" E ok, eșți la început. Nu-ți face griji. Arată-le pe alea. Oricum clienții sunt în căutare de aptitudini, iar prin aceste proiecte ți le arăți. Bun, dar nu uita să menționezi că e proiect fictiv, că așa ar fi fair.

Așadar, demonstrarea procesului tău de lucru și un portofoliu solid poate însemna un client câștigat.

Hai să ne întoarcem puțin la procesul de lucru. Am vorbit într-un video mai pe larg. Go check it out!

Iată câțiva pași comuni de care poți menționa în discuția cu potențialii clienți, bineînțeles elaborând ceva mai mult.

1. Research contextual

Fiecare proiect necesită o înțelegere mai profundă asupra companiei, a scopului, a valorilor, a industriei în care activează compania dar și a competitorilor. Ăsta este un lucru pe care designerii începători îl omit deși prin toate punctele menționate poți să îți demonstrezi valoarea pe care o poți aduce în teren.

2. Strategie de brand

Stai, stai, stai. Cum ziceam, nu ne complicăm. Poți doar să vorbeșți pe marginea unor mici aspecte. În general companiile mici și mijlocii preferă să dea skip peste acest pas, de altfel foarte important. Dar aici îți rămâne ție mai mult loc să arăți că ești dispus să mergi dincolo de design. Iar asta va însemna ceva foarte valoros pentru client. Îi poți cere să îți comunice scopul, misiunea, valorile, personalitatea brandului sau tone of voice. Dacă nu poate să o facă, atunci profită de ocazie și ajută-l.

3. Concepte inițiale

Aici deja poți vorbi destul de mult despre desenarea conceptelor, cum le rafinezi, câte concepte îi pregătești și câte runde de feedback îi oferi. Mai poți vorbi despre paleta de culori, landing pages, mockups, orice este vizual.

Hai să recapitulăm rapid. Research-ul contextual, Strategie de brand (bazele strategiei de brand) și conceptele inițiale, sunt toate în controlul tău. Toate astea îți dau “o voce” autoritatară. Vorbește despre ele.

Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro