Marketingul potrivit îți aduce clientul potrivit

Autor:
Ioana Gavrilei Cobârzan

Află cum poți atrage noi clienți spre portofoliul tău ca graphic designer, folosind doar câteva tips & tricks din Marketing.

Ca freelancer de regulă „tu centrezi, tu dai cu capul”, prin urmare este posibil ca tot tu să te ocupi și de promovarea propriei afaceri.

Dacă este așa, atunci sigur te-ai gândit la un moment dat că nu ți-ar strica să știi puțin marketing pentru a reuși să atragi clientela spre tine și portofoliul tău.

Te-ai gândit bine, să știi. Dacă ai idee despre anumite tips and tricks în materie de marketing, vei reuși să te adresezi clienților potriviți, să îți crești notorietatea și să ai per total un flow bun. Dar poate cel mai important, înveți cum să te faci cunoscut într-un mod cât mai autentic. Unde mai pui, că majoritatea soluțiilor pe care ți le voi propune în acest articol sunt 0 sau low cost. Așadar, let’s get into it!

1. Fă cunoștință cu audiența ta

Probabil ai auzit des sintagma: „dacă vinzi tuturor, nu vinzi nimănui” și cu toate acestea te gândești uneori la brandul Coca Cola, preferat în continuare de milioane de oameni și parcă îți vine să testezi strategia marketingului de masă. Ei bine, eu nu-ți sugerez asta. Pentru că unu, e riscant și doi, am o sintagmă mult mai potrivită pentru tine: "the riches are in the niches".

Nișa îți va aduce cele mai bune rezultate pe termen lung. Dezvoltată corespunzător, va atrage clientela potrivită și implicit va ajuta la formarea unui ecosistem benefic pentru evoluția businessului tău. Dacă te întrebi cum poți atrage clientela potrivită, ei bine, cunoscând îndeaproape nevoile, dorințele, problemele și prioritățile potențialilor tăi clienți.

Ce îi determină pe clienții tăi să cumpere? Ce-i motivează în general? Care sunt preferințele lor? Cunoscând aceste date, vei putea să vii cu soluții inovative în întâmpinarea problemelor lor și să pui bazele unei comunicări optimizate pe mesaje de impact, gândite special pentru acest tip de clienți. De exemplu, poți începe prin a construi Avatarul de Client. Care este clientul tău ideal? Cui vrei să vinzi? De asemenea, nu uita de clienții existenți. Cum se comportă aceștia? Cine sunt ei? Ce-și doresc cel mai mult de la serviciul tău? ș.a.m.d.

O dată realizat Avatarul de Client, vei putea începe procesul de a te infiltra în mintea clientului tău ideal și de a rămâne acolo pentru mult timp.

Și că tot a venit vorba de avatarul de client, Mădălina Vasiu de la Grai Media, are un ebook foarte util cu 76 de întrebări care îți definesc avatarul. Poți să faci download aici.

2. Ieși în față cu tact

Ideea e simplă: Dacă între tine și freelancerul „x” aka concurența, nu există nicio diferență notabilă, sunt șanse mari să pierzi multe oportunități. Așadar, cum poți să ieși în față într-un mod profi și cu tact? O variantă deșteaptă este să-ți ajuți clientul să te poată repera mai ușor în mulțimea de designeri grafici. Fă-l să știe exact de ce vrea să lucreze în mod special cu tine.

Răspunde-ți la întrebările următoare: Cine sunt eu? Ce poate oferi brandul meu diferit de ce există deja în piață? Care este acel element care mă diferențiază de concurență? Ce fac eu mai bine ca ceilalți din nișa mea? Răspunde-ți sincer și apoi integrează aceste răspunsuri în prezentarea serviciilor tale, fie că vorbim despre oferte, planul de comunicare în Social Media, pe website sau la o cafea cu prietenii.

Și ține minte. De cele mai multe ori, clienții sunt dispuși să aleagă și chiar să plătească un preț mai bun pentru un serviciu pe care știu că nu-l mai pot găsi niciunde altundeva. Prin urmare, ce te face pe tine de nerefuzat? De ce te-ar alege pe tine clientul tău ideal și nu pe „x”-ulescu?

3. Nu-ți pune toate ouăle într-un singur coș

Acum că știi care îți este publicul țintă și cine ești tu ca brand, ar fi cazul să vedem unde te vei promova pentru început. Răspunsul este relativ simplu: Vei fi acolo unde este audiența ta. Dacă potențialii tăi clienți sunt pe Facebook, acolo vei fi și tu, dacă sunt pe Instagram, vei apărea acolo cu un cont drăguț și aesthetically pleasing, dacă sunt pe mai multe rețele de socializare, inclusiv TikTok, vei învăța să faci video-uri scurte și poate nu ar strica să ne gândim puțin și la viral marketing. Dar să le luăm pas cu pas.

În primul și în primul rând, te sfătuiesc să ai un website. Este profi, relativ simplu de creat și oferă o notă de încredere brandului tău. În plus, îți oferă suficient spațiu de desfășurare. Poți să-ți personalizezi site-ul cu video-uri interactive, imagini reprezentative și un copy bun. În timp va deveni cartea ta de vizită virtuală.

În al doilea rând, așa cum spuneam mai sus, caută să fi prezent pe acele rețele de socializare frecventate de publicul tău țintă. Nu este necesar să fii pretutindeni, însă îți sugerez să alegi 2-3 canale de Social Media și să fii activ în mediul online, oferind conținut relevant audienței tale. Nu uita, rețelele sociale sunt menite să aducă trafic pe website și să susțină în principal activitatea de acolo.

Și în al treilea rând, ia în considerare faptul că rețelele sociale îți pot propulsa mesajul la mii, dacă nu sute de mii de oameni, chiar milioane. Probabil, ai văzut ce se întâmplă pe Reels, TikTok, Insta sau Facebook cu mesajele faine – explodează în vizualizări. Așadar, expune-te, fă-te auzit și evită să-ți îndrepți toată energia către un singur cont. Adu-ți aminte ce s-a întâmplat acum ceva timp cu Facebook. Pentru câteva ore bune, rețeaua a picat. Whatsapp a picat. Instagram a picat. Dark. So. Distribuie-ți ouăle în mai multe coșuri, întotdeauna.

4. Word-of-mouth

Ca freelancer cred că și tu simți la fel: clienții veniți din recomandări sunt pure-gold. Practic, tot ce trebuie să faci pentru a obține noi recomandări este să ai clienții actuali mulțumiți. Aceștia din urmă vor scrie recenzii bune și vor vorbi mai departe despre colaborarea voastră fructuasă.

Cheia este să îți faci foarte bine treaba. Finalmente, un client mulțumit poate avea un impact notabil asupra afacerii tale. Cât despre testimoniale și recenzii? Rămâne la latitudinea ta dacă le soliciți de la clienții satisfăcuți sau le lași lor spațiu, organic, să te recomande cunoscuților. În orice caz, fie că îți aleg din nou serviciile sau duc vestea mai departe despre colaborarea voastră, câștigul este de partea ta.

5. Vezi ce funcționează și ce nu

În Marketing cheia succesului este să experimentezi și să testezi, să analizezi în permanență ceea ce funcționează și ceea ce nu funcționează pentru tine. În momentul în care ai identificat rețeta succesului, pur și simplu scalează. Fă mai mult și mai bine din ceea ce a dat rezultate, pleacă de la acea bază și explorează în continuare. Nu te opri din a crește și a învăța despre micile hacks din marketing care vor face diferența în timp, big time.

Te las, în final, cu o idee

Autenticitatea face minuni.

Dacă alegi să fii autentic și să construiești un brand în jurul valorilor tale, a eticii în muncă și a unei viziuni care te animă să dai tot ce ai tu mai bun din tine, deja ai câștigat.

Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro