Colaborările dificile vin cu o lecție valoroasă: te învață cum să eviți clienții țepari și cum să atragi clienți de calitate.
Ca designer (și nu numai) vei avea parte de numeroase colaborări cu diverși clienți. Statistic vorbind, printre clienții ăștia se vor număra cu siguranță câțiva care te vor face să te întrebi ”Da’ ce-am făcut să merit astfel de bătăi de cap?”. And it’s totally legit.
Dar cum ar fi să te întrebi: ”Cum pot EU să fac cea mai bună alegere atunci când vine vorba despre oameni sau proiecte?” SAU ”Cum pot să aleg clienți de calitate?”. Eee, parcă sună altfel și parcă responsabilitatea este în mâinile tale acum. Mingea este la tine în teren, iar tu ești totodată arbitrul care alege direcția poveștii.
Este ca atunci când mergi la un date și ai niște criterii stabilite în subconștient. Ah da, și niște bariere, să nu cumva să uităm de bariere! La fel și în viața de om creativ, trebuie să ai un set de criterii pe care le creezi și continui să le îmbunătățești pe măsură ce avansezi în carieră.
La începutul carierei tale DA-ul este prietenul tău cu care te mai cerți din când în când. Nu tot timpul o să îți placă. Nu îți place atitudinea clientului, dar știi că o să câștigi niște bani frumoși. Vei spune DA. Poate banii sunt puțini dar clientul îți promite proiecte recurente. Vei spune DA. Poate ai ocazia să lucrezi pentru puțin "exposure". Yep, DA! Clientul îți spune că primești banii în mână...nu ne complicăm cu PFA-uri și SRL-uri....vei spune DA. De cele mai multe ori clientul controlează jocul.
Pentru a putea trece cu mai multă ușurință în următoarele etape ale carierei de designer se poate spune că ai nevoie să adopți o mentalitate flexibilă. Trebuie să fii deschis să înveți din toate greșelile pe care le faci.
Faptul că ai lucrat pentru un client care nu te-a plătit ce poate fi, dacă nu cumva o greșeală sau, mai bine spus, o lectie? Clientul să fie de vină oare? Poate...dar poate că nu. Poate că n-ar fi trebuit să lucrezi pe sub masă, iar un contract ar fi fost chiar util. Situații sunt multe. Foarte multe. Dar dacă nu faci doi pași în spate din când în când, să reflectezi în mod voit, în mod intenționat asupra acțiunilor tale, vei bate pasul pe loc o vreme bună.
Așadar acceptarea resposabilității și învățarea continuă din greșeli te împinge într-un final să spui și NU NU NU NUUUU și, ei bine, HELL NO!
Ăsta este momentul când deja ai reușit să acumulezi o experiență, deja știi cum funcționează lucrurile și ai o înțelegere mai profundă asupra domeniului. Ți-ai format un set bun de criterii pe care le-ai descoperit și îmbunătățit în timp.
Odată cu asta, încrederea pe care o ai în propriile puteri este mult mai mare, iar NU-urile pe care le spui acum, sunt ferme și nu mai au un impact emoțional așa de mare cum le aveau înainte.
Și dacă tot vine vorba de a spune NU, iată și câteva metode prin care să refuzi un client like a pro: cea mai populară tehnică este să ridici prețurile. Când zic ridici...apăi ridici, fără milăăă! Nu de la 15 euro pe oră la 16, îl pui la 40. Nu de la 1000 la 1500, îl pui la 3000. Chiar mai mult. Tu chiar vrei să te refuze clientul. Iar dacă acceptă, foarte bine! Ți-ai ridicat standardele de preț, hehe.
Poți, de asemenea, să îi recomanzi pe altcineva și BAM! Faci doi oameni fericiți. Sau poți să îi spui pur și simplu că ești prea busy și aia e.
Calitatea clienților se schimbă odată cu calitatea cercurilor în care te învârți. Caută să faci parte din grupuri de oameni care te motivează și îți susțin creativitatea. Alegi clientul în funcție de criteriile definite doar de către tine.
Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro