ediția 3
De fiecare dată când mă întreabă diverși oameni ce fac cu viața mea profesională și le răspund că lucrez remote sau că sunt freelancer, observ cum li se luminează fața și mă privesc de parcă ar fi descoperit esența nemuririi. ”Pfai cât noroc!”, ”Asta da viață!”, ”Dacă aș putea să fac și eu asta, aș face înconjurul lumii!”
Și dacă stai să te gândești, yep, e fain, este la dolce vita, poți să faci chiar și înconjurul lumii dacă te ține, dar hai să o zicem pe aia dreaptă: nu-i simplu. De ce? Pentru că toată libertatea asta vine cu un set riguros de criterii (disciplină) pe care ar trebui să le respecți, ca să-ți faci viața profesională mai ușoară.
Pe lânge cele 1348 de lucruri de care trebuie să ți cont înainte să te bagi pe freelancing, sunt doar 6 aspecte importante pe care aș vrea să le menționez cum formă de întrebări.
Ești o persoană organizată?
Dacă ești freelancer, ești practic un mini antreprenor sau soloprenor dacă vrei. Asta înseamnă că nu execuți niște taskuri venite de la altcineva, pentru că tu ești căpitanul de la cârma vasului. Tu îți cauți clienți, tu ai grijă de conexiunea cu aceștia, tu te ocupi de vânzări, de contabilitate, de creație, de făcut cafeaua, ș.a.m.d. Ceea ce înseamnă că trebuie să fii super organizat.
Bineînțeles organizarea asta se învață când începi să te murdărești pe mâini, dar pe termen lung fără ea, mai bine faci altceva.
Ai un plan pentru minim 6 luni - 1 an?
Scurt exercițiu de imaginație: ai scăpat de job, ești liber, ai bănuți puși deoparte cât să trăiești bine merci timp de 1 an. Poți să faci ce vrei, când vrei. Yuhuu! Finally! Ai o groază de timp. În ce îl investeși?
Este foarte ușor să cazi în capcana iluziei că ai timp berechet și că poți să mai amâni una alta. Timpul trece pe nesimțite și în cazul ăsta chiar costă bani. Cu cât te lungești și amâni treburile esențiale de făcut, cu atât mai repede se duc și rezervele din pușculiță.
And here’s the ass kicker. În medie cu toții avem de trăit doar 4000 de săptămâni. Better make things count!
Ai niște bani la pușculiță până îți găsești suficienți clienți?
Rezerverele financiare sunt super importante. Când ești freelancer, ești business. Uneori lucrurile nu ies așa cum te-ai aștepta. Poate nu se mai concretizează proiectul ăla pe care chiar te bazai d.p.d.v. financiar, poate apar cheltuieli neprevăzute. Ai nevoie de un safe spot.
Cum îți găsești clienți?
Asta este una dintre cele mai dificile părți, mai ales atunci când ești la început de drum. Înainte să treci full time pe freelancing, începe să îți promovezi munca, să investești în personal branding sau să te conectezi cu cât mai mulți oameni din industrie. Există mulți designeri pe piață, iar ca să ieși în evidență trebuie să depui niște efort. Fără efort real, mai bine te angajezi.
Cum stai cu partea de vânzări și comunicarea cu clienții în general?
Te mulțumesc prețurile pe care le practici? Ai o strategie de preț care să te asigure că indiferent de prețul pe care îl plătește clientul, va fi pe măsura așteptărilor tale? Știi cum să identifici nevoile clientului și să comunici cu el astfel încât să îi câștigi încrederea?
Yep, I know. Multe întrebări. Dar toate astea sunt detalii pe care trebuie să le pui la punct sooner or later. Skillurile astea se învață pe parcurs oricum.
Legal stuff
Asigură-te întotdeauna că lucrezi pe baza unui contract. Nu de alta, dar încrederea se vede mai bine negru pe alb pe hârtie. Evident că musai trebuie să îți pui la punct o formă legală (PFA sau SRL) pentru a-ți declara veniturile (asta dacă nu vrei să mergi la ‘date’ cu cei de la ANAF). Plus că orice client care se respectă îți va cere factură, așa că trebuie să te gândești și la partea de contabilitate.
Așa cum vezi, nu e chiar floare la ureche să treci pe freelancing. Totul este un rollercoaster în sus și în jos, dar partea cea mai faină este că nu ai plafon de creștere. Experiența, educația și banii nu au limite.
Provocările te fac să te adaptezi la situațiile dificile, iar când ieși din zona de confort întotdeauna crești.
Cu toate dificultățile, vei învăța să iubești freelancingul.
Now go kick ass!
Ziceam în articol că media noastră de viață s-ar traduce în vreo 4000 de săptămâni (undeva pe la 80 de ani). Care, dacă stai să te gândești nu pare foarte mult. Cum alegi să îți petreci acele săptămâni?
Am terminat de citit recent cartea Four Thousand Weeks de Oliver Burkeman și mi-a plăcut de numa. Tratează într-un mod destul de filozofic, timpul. E o carte de câteva sute de pagini despre timp.
Nu numai că acele 4000 de săptămâni se epuizează în mod constant, dar cu cât ne rămân mai puţine, cu atât parcă le pierdem mai repede.
Te pune mult pe gânduri abordarea autorului despre modurile în care îți petreci timpul.
De exemplu, cu cât crezi mai mult că vei reuși să faci totul, cu atât mai mult îți vei asuma noi angajamente și cu atât mai puțin vei simți nevoia să te întrebi dacă fiecare angajament nou merită cu adevărat o parte din timpul tău. Așa că inevitabil zilele ți se vor umple cu activități pe care nu le vei prețui în mod deosebit.
Imaginează-ți un To - Do list care nu are capăt. Din punct de vedere tehnic, este irațional să simți frustrare când vine vorbă de un to-do list ce trebuie finalizat. Faci ce poți, nu faci ce nu poți, iar vocea ta interioară de o tiranie cumplită care tot insistă că musai trebuie să faci totul, este pur și simplu greșită.
Timpul zboară rapid. Ce faci cu el?
Tastează cu vocea în Google Docs - Voice typing diferă mult față de dictare cum ai și alte aplicații. Nu doar că poți să dictezi (chiar și în limba română) dar poți să editezi cu vocea 🤯. Truth be told, comenzile vocale merg foarte bine în limba engleză. Chiar și așa dacă ți lene să scrii, sau ai mâinile ocupate, e o scurtătură foarte bună. Și e gratuită. Îți las aici și un video.
Remixicon - Dacă lucrezi interfețe în Adobe Figma CC 🤭 pardonez moi, Figma, iconițele astea sunt mană cerească. De pe site-ul ăsta îmi iau și eu o bună parte din iconițele pentru proiectele de web design. Copy SVG din browser și paste în Figma.
Designul nu rezolva probleme...în totalitate. Definirea unei probleme în contextul unui business este diferența între ceea ce avem și ceea ce ne dorim să avem. Designul nu poate rezolva problemele de unul singur. Ceea ce ține sus pe termen lung un business este cel puțin o combinație dintre design și marketing, sau design și copywriting, sau design și sales. Așa că designul trebuie lipit de alte discipline pentru a putea fi cu adevărat eficient.
Designul are și un efect imediat. Pe termen scurt. Privitorul poate să își facă o impresie rapidă și să lase un feedback instant. Îi place, nu îi place. DAR, adevărata valoarea a designului se vede în timp. În ani de zile poate.
Și totuși, designul rezolvă probleme imediate, care depind de context. În UX/UI spre exemplu, problemele sunt crema domeniului. Fără ele am avea doar interfețe frumoase. Dacă utilizatorul are o problemă, atunci trebuie musai adresată cum se cuvine, pentru că altfel businessul are probleme.