Scapă de proiectele shitty și random

Autor:
Ioana Gavrilei Cobârzan

Scapă de proiectele nedorite: învață să alegi clienții și să valorifici fiecare experiență în design

Dacă te-ai săturat să iei proiecte shitty și random, trebuie să-ți reamintesc că nu există proiecte sau joburi nașpa, doar manageri horror sau în cazul tău, clienți nepotriviți cu cerințe dubioase, time management incert și/sau obiective neclare.

Îmi amintesc atunci când eu am pățit-o. Nu a fost fain deloc, m-am simțit lovit bine în corazonul meu de designer mega pasionat de munca lui și super prins într-un proiect care mi-a stors și ultima picătură de motivație.

Nu am să dau detalii despre cine, ce, cum pentru că nu despre asta e vorba, însă vreau să știi că I feel you. E nasol să aterizezi în proiecte care nu-ți aduc nicio satisfacție.

De regulă, asta se întâmplă atunci când ești la început de drum și tinzi să accepți tot ce vine spre tine. Se prea poate și să nu ai încredere că poți livra rezultate bune și atunci te complaci în proiecte "meh".

Nu aș vrea să cred că Universul te-a blestemat taman pe tine cu tot ce poate fi mai shitty pe piață. Așadar, eu zic că această problemă are câteva remedii bune despre care ar fi bine să discutăm în cele ce urmează:

  1. Ai încredere în munca ta. Indiferent dacă ești la început de drum sau activezi de ceva timp în lumea designului grafic, dă-ți încredere și asigură-te că investești în evoluția ta profesională. Numai în felul acesta vei fi perceput ca o autoritate în domeniu, îți vei permite să alegi proiecte interesante și să fii plătit pe măsură.
  2. Cunoaște-ți clientul. Sugestia mea este să-ți dai timp să cunoști clientul și să vezi în ce ape se scaldă. Îți vei da seama rapid dacă merită să începeți o colaborare sau dacă ar fi mai bine să spui pas. De exemplu, un client evaziv, neîncrezător în procesul de creație, cu micro management-ul la el acasă și cu o atitudine de eu le știu pe toate, nu va fi un team player bun, iar proiectul, chiar dacă nu a fost shitty până atunci, va deveni sigur de acum încolo.
  3. Fii proactiv. Asigură-te că nu transformi chiar tu proiectele bune, în proiecte whateva'. Ia-ți toate datele de care ai nevoie încă de la bun început, stabilește obiective și deadline-uri clare. Implică-te și oferă întotdeauna înainte de a cere. Dă 100% din tine și la final trage linie. Vezi ce se poate îmbunătăți și cum arată rezultatul tău după munca prestată.
  4. Pune așteptările pe pauză. Nu te aștepta nici o clipă ca toate proiectele să fie wow și altcineva să-ți facă munca plăcută. De cele mai multe ori, depinde exclusiv de tine să transformi un proiect obișnuit în ceva cu adevărat spectaculos. Nu te teme să dai frâu liber creativității și să testezi acele idei provocatoare. Ya never kno' what might happen next!
  5. Îndrăznește să spui "nu". Uneori, chiar dacă ai încredere în tine, îți cunoști clientul, ești proactiv și pleci la drum cu așteptări sănătoase, se prea poate să nu te atragă un proiect sau pur și simplu să nu vrei să lucrezi la un anumit task. No worries, în cazul acesta este foarte important să știi să spui nu. Până la urmă, aceasta este una dintre marile frumuseți ale vieții de freelancer. Profită de ea, atât timp cât este în avantajul tău 😉

În final, te las cu o idee: toate proiectele care nu ți-au plăcut sunt o sursă de învățare și de cunoaștere. Toate, fără excepție, au contribuit la evoluția ta. So, tratează-le ca pe un dar și vezi cum le poți transforma în veritabile atuuri pentru viitor.

Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro