Cum să aplici la un internship ca graphic designer

Autor:
Stefan Asafti

Un articol despre toate detaliile la care trebuie să fie atent orice graphic designer care dorește să obțină un internship sau un loc de muncă.

Asta cu siguranță este o întrebare interesantă pentru tinerii graphic designeri ce doresc să obțină un internship sau poate chiar un loc de muncă.

Un foarte mare inconvenient este că imediat după ce ieși de pe băncile facultății (de artă, comunicare, business sau oricare ar fi ea), e foarte greu să îți găsești drumul. Mă refer strict la acest domeniu creativ, de graphic design. Vechea și clasica întrebare, “cine te angajează dacă n-ai experiență?” Păi ca să acumulezi experiență, ar trebui să lucrezi undeva, nu? Anyway, e un mare bullshit.

Pentru graphic designeri această întrebare se rezumă mai mult la “Cine naiba te angajează ca graphic designer dacă n-ai portofoliu?” Cuvânt cheie: “portofoliu”. Însă pe lângă asta există și alte aspecte de care trebuie să ții cont atunci când aplici la un job sau pentru un internship.

De-a lungul timpului am văzut mulți aplicanți, care mai de care. Le-am observat atuurile, dar le-am observat implicit și greșelile, tiparele și vreau să împart cu tine din does and fuckin’ donts. Desigur, modalități de aplicare la job-uri sunt multe, dar am să mă axez pe una singură și anume e-mailul direct. De la student către companie. Despre tot ce povestesc aici se aplică și în alte contexte, fiind vorba despre niște aspecte universale.

Pe scurt, cele mai des întâlnite probleme caracteristice ale aplicantului sunt: comunicarea și portofoliul. Damn, poate chiar cele mai importante piese care ar garanta succesul.

Modul în care comunicăm în ziua de azi s-a schimbat, comparativ cu acum 10 ani. Nu am să intru în detalii aici, dar putem să cădem de acord că lucrurile au luat-o la vale cu o viteză foarte mare. Toate platformele au nevoie de atenția noastră: facebook, instagram, telefon, notificări, attention span fucked up. Cu toții suntem în oala asta, fără excepție. Așadar atenția este foarte importantă. Revin asupra acestui termen puțin mai încolo.

Portofoliile sunt la fel de importante precum comunicarea scrisă sau verbală. Ele reprezintă tot o formă de comunicare dar vizuală. Am să vorbesc de portofolii imediat.

Sunt cel puțin 3 tipologii de oameni care aplică. Cel puțin din câte am observat eu.

✅ Îl avem pe ăla care n-are nicio treaba cu domeniul, dar poate poate pișcă ceva. Pe șmecherul ăsta de non designer îl vezi foarte rapid. Scrie emailul scurt, atașează un CV la fel de scurt și poți să observi de la o poștă că nu are treabă cu designul, nici ca experiență, nici ca portofoliu. Că nu există. Are sens să îți bați capul cu unu’ din ăsta? No way!

✅ Îl avem pe ăla care are puțină treabă cu domeniul, dar poate poate pișcă și el ceva. Pe şmecherul ăsta mic îl detectezi puțin mai greu. Asta din cauză că totuși are ceva experiență și oleacă de portofoliu. În schimb, se dă de gol de la primele cuvinte. Emailul pe care îl trimite miroase a limbaj ieftin. E scris într-o notă generală, fără informații specifice. Este despre el (ehe narcisism) și nu dă de înțeles nici măcar puțin că s-ar fi interesat de compania ta. E genul de șmecher mic, care trimite același email la 1000 de companii, că da de, da de prinde ceva. Are sens să îți baţi capul cu el? Posibil. Doar dacă are portofoliu bun. În rest la nivel de comunicare scrisă este instant turn off.

✅ Și nu în ultimul rând îl avem pe acela care are treabă cu domeniul și chiar își dorește un job sau un internship. Acesta ești tu. Acel designer care știe să salute, comunică îngrijit și are un portofoliu decent. Are sens să îmi bat capul cu tine? Cu siguranţă are! Singura problemă este că ești greu de găsit, frate/soră!

Mi-a fost dat să văd mulți din toate categoriile, însă vreau să elucidez misterul celei de-a treia categorii și să punctez ce ar trebui şi ce nu ar trebui să faci.

Comunicarea

Când răspunzi unei cereri de internship sau a unui job, fii atent la limbaj. Chiar nu contează cum transmiți informația, fie că o faci printr-un site de job-uri, fie că trimiți email direct. Este important cum îl scrii. Totuși, înainte să te apuci să așterni cuvintele din tastatură fă un mic research. Știi clar la ce companii vrei să aplici, caută pe Google site-ul lor, caută-le pagina de Facebook și urmărește modul lor de comunicare prin postările pe care le fac. E fun? E serios? Cum e?

Site-urile deseori pot avea o comunicare mai rigidă, cu un limbaj calculat, asta din cauză că este gândit în funcție de publicul țintă și doresc să contureze seriozitatea faptului că serviciul oferit este unul calitativ. Însă Facebook-ul sau Instagramul poate scoate la suprafață un mod lejer și prietenos de comunicare. Adaptează emailul tău la modul de comunicare al firmei la care aplici. Do your research first!

Dacă începi emailul cu “Stimate domnule” sau îl închei cu “cordialitate”, poate ai greșit firma. În general studiourile de design, sau agențiile de branding și marketing, chiar și unele firme de software sunt fun și prietenoase. Deci se poate lasă fluff-ul corporate la o parte pentru că nu impresionează pe nimeni.

Portofoliul

Le pièce de résistance. Fără el, șansele tale de angajare în realitate sunt mici. Când ești proaspăt absolvent în graphic design, sau la început de drum, portofoliul abia că există. Dacă totuși există, este alcătuit din lucrări de la liceu, lucrări din facultate, lucrări de licență și alte nebunii fictive. Dacă crezi că impresionezi prin lucrările din facultate, think again. Nu mă înțelege greșit, sunt convins că ai investit timp în a le face și că sunt de excepție, însă nu au legătură cu firma la care vrei să aplici.

CV-ul

Dacă ești designer în devenire atunci evită te rog CV-ul Europass. Este de duzină și nu are personalitate. Crează-ti un CV cu personalitate. Adaugă o culoare, un font, un vizual, ceva care să comunice puțin din personalitatea ta. Mai ales dacă nu ai experiență de lucru, compensează cu ceva ce să gâdile retina. Crede-mă, funcționează.

Scenariu

Actualul sau fostul student la foto-video, grafică și chiar design își caută un internship, pe postul de graphic designer. El este curios ce înseamnă branding, cum se fac identitățile vizuale, materialele de marketing, este îndrăgostit de acest domeniu și obiectivul lui este să învețe. Aplică la acest internship, la această agenție, cu acest portofoliu compus din natură statică, portrete în cărbune, logo făcut în paint pentru materia X, fotomanipulare dată ca temă la facultă etc. Care crezi că este rata de succes? Eu zic că e 0.

Pe o agenție sau un studio de design nu îi interesează genul ăsta de lucrări. Ei vor să vadă lucrări cu care rezonează. Așadar portofoliul tău trebuie reconstruit de la 0. Hai că nu-i rocket science mai ales dacă chiar vrei cu adevărat să ajungi să înveți toate astea. Dacă agenția face identitate vizuală, atunci noul tău suport de lucrări trebuie să conțină identități vizuale. Dacă vrei să faci webdesign, atunci arată webdesign. Dacă vrei UI, atunci musai să arăți UI. Nu uita, să nu le amesteci prea tare. Dacă arăți un ecran la o aplicație și pe pagină următoare pui un portret făcut in cărbune combinat cu pete de cafea…ai făcut-o de mămăligă.

Cea mai simplă modalitate de a-ți îmbogăți portofoliul cu lucrări specifice, este să le inventezi tu. Glumesc, nu e chiar atât de ușor, e mai greu decât pare. Totuși poate ai prieteni care au deja un business și au nevoie de un logo nou, sau ai în familie pe cineva care ar fi deschis să lase vizualurile în mâinile tale. O oportunitate foarte bună să lucrezi pe un subiect real. Dacă chiar vrei să produci portofoliul acesta relativ rapid, atunci dă un ochi peste site-urile de crowdsourcing cum e 99designs.

Acolo poți participa la concursuri și să rezolvi brief-uri reale și de ce nu, poate chiar să câștigi. Wink, wink, eu așa am început. (p.s. nu recomand 99designs acum, dar dacă musai ai nevoie de portofoliu atunci e ok o vreme.)

În orice caz, oricât de mare ar fi presiunea să te grăbești să aplici, fă-ți timp și ajutează portofoliul tău, pentru a-ti maximiza șansele de reușită. Totul ia timp.

Tips and Tricks

  • Răspunde cu atenție și interes la întrebările de genul “Care este culoarea ta RGB favorită?” sau întrebările “tricky”. Scopul lor este de a filtra aplicanții. Mulți nu răspund, sau răspund subțire, de lene. Alții răspund creativ și prietenos. Asta spune multe.
  • Strecoară câte un emoji unde este potrivit
  • Dacă ai găsit anunțul pe un site de profil, trimite un email direct persoanei care se ocupă de angajare (dacă îți faci research-ul sigur găsești). Get creative! Oamenii apreciază asta.
  • Once again, get creative. Atrage atenția cu ceva, orice, dacă este potrivit bineînțeles: un gif, un emoji, fă chiar un video de câteva secunde cu tine, o înregistrare audio. “Demonstrează” că într-adevăr iți dorești să faci internship-ul.
  • Nu atașa portofoliul tău pe site-uri de genul wetransfer. Linkurile alea expiră după o vreme. Mare atenție și la file size. Ideal ar fi ca totul să se încadreze în 25mb. Fun fact: am primit cândva un portofoliu de 1.5 giga…un singur pdf de câteva pagini 😐

Astea au fost tips & sfaturile mele. Dacă ești în situația în care cauți un internship și te ajută aceste idei, mă bucur. Dacă nu, poate ai un prieten[ă] care are nevoie de o direcție așa că dă-i un share.

Vrei să pui și tu o cărămidă la baza Librăriei de Design?

Ne simțim onorați atunci când avem ocazia să colaborăm cu oameni dedicați și creativi. 🙃 Dacă vrei să ni te alături în aventura de a crea content educațional pentru designerii români, dă-ne un semn la join@librariadedesign.ro